MotoPlus 2018/01
REPORTAGE OFFROAD IN DE SNEEUW er in de nabije omgeving altijd nog andere gebieden waar we terecht kunnen. Gewoon een kwestie van even verkassen. Kuba kent de motor- en sneeuwscooterwereld in dit gebied heel goed. Een prima vent die goed kan rijden en altijd behulpzaam is.” De eerste meters op de Yeti zijn niet de gemakkelijkste. Ze uit de stalling zien te krijgen vergt zelfs al de nodige vin- dingrijkheid, want een schuine helling bedekt met ijs is allesbehalve ideaal. De Yeti is niet gemaakt voor ijs maar voor sneeuw, zoveel is meteen duidelijk. De benzinetanks worden gevuld en achter op de rups zit nog een losse reservetank. Geen overbodige luxe, want je komt hoog in de bergen nu eenmaal weinig tankstations tegen. Wanneer de Yeti op een harde ondergrond staat, en dus niet een stukje wegzakt in de sneeuw, is opstappen even een ding. Maar Bastiaan en Kuba zijn goede leermeesters. Even kijken hoe zij dat doen en gewoon na-apen. Niet dat het dan allemaal vanzelf gaat, maar het is een begin. Als er na honderd meter over verse sneeuw gereden kan worden, gaat het direct een stuk gemakkelijker. Rijden met de Yeti lijkt ver- dacht veel op enduro-rijden, al voelt het dan wel of het balhoofd versleten is en je met een lekke band rijdt. De ski voor blijft zoeken in de sneeuw en je hebt de neiging steeds tegen te willen sturen. Kun je die neiging loslaten, dan gaat het meteen een stuk gemakkelijker. Niet iedereen zal zich direct op de Yeti thuis- voelen, daarom kan er onderweg afgewisseld worden met een sneeuwscooter. De kans op omvallen is dan een stuk kleiner. Vergelijk het maar met rijden op een wegmotor op asfalt of op een enduro in de modder. Voor dat laatste heb je skills nodig en dat is met de Yeti ook zo. In de handen van Bastiaan en Kuba lijkt het allemaal kinderspel. Die vliegen met het ding tegen de bergen op en maken sprongen door de lucht die de meeste van ons niet eens maken met een gewone offroad. De aanwezige gasten, drie Nederlan- ders die de primeur meebeleven, tonen zich snelle leerlingen. Oké, ze liggen net als ik iets vaker in de sneeuw te spartelen dan de mensen die echt weten hoe het werkt, maar dat mag de pret niet drukken. Het decor waarin we rijden is behalve sprookjesachtig ook uitermate geschikt voor deze machines. Zo ver als het oog reikt uitgestrekte heuvels, deels bebost en deels open terrein. In de bossen moet je de paden volgen die ook door plaatselijke sneeuwscooterrijders worden gebruikt. Onderweg komen we een groepje Poolse sneeuwscooteraars tegen, waaronder de Poolse kampioen. Als je ziet wat die gast allemaal voor stunts met een sneeuwscooter uithaalt, voel je je als beginner weer even heel klein. Het sneeuwscootervolkje keek in het begin een beetje sceptisch naar de Yeti’s, maar dat veranderde volgens Bastiaan toen ze een keer samen op pad gingen. “Met de Yeti’s konden we bergen bedwingen waar ze met de sneeuwscooter niet eens boven konden komen. Vanaf dat moment werden we met de Yeti’s serieus genomen.” Iedere enduro-rijder die een keer bij Country Hill te gast is geweest, en dat zijn er ondertussen heel wat, weet hoe Bastiaan met zijn gasten op pad gaat. Mooie routes, veel plezier en er wordt geen uitda- ging uit de weg gegaan. En precies zo gaat het er ook aan toe in de sneeuw. Eerst even kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft en dan de witte wereld in. Met 80 km/uur – dat is een schatting, want de snelheidsmeter werkt niet – over een sneeuwvlakte scheuren met een omgebouwde offroad is kicken. Een ander woord kan ik er niet voor verzinnen. Kun je op een sneeuwscooter nog eens rustig om je heen kijken om van de natuur en van de mooie uitzichten te genieten, op de Yeti is het altijd alle hens aan dek. Na een dag rijden voel je na afloop heel goed dat je wat hebt gedaan, net als met enduro-rijden. En de kou dan? Dat valt reuze mee. Op de sneeuw- scooter kun je met snowboots rijden, dat is vanwege de zachte zolen op de Yeti echter niet aan te raden, je staat daar immers op normale voetsteunen. Ruim zittende cross- laarzen, zodat je een paar extra sokken aan kunt trekken, zijn beter geschikt. Daarnaast zorgen handvatverwarming en moffen ervoor dat je handen warm blijven. Bij open weer, als de zon schijnt, krijg je het zelfs al snel te Van Halen had een vooruitziende blik: ‘Might as well jump!’ 74 MOTOPLUS reportage
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3