MotoPlus 2018/01

reportage MOTOPLUS 73 Bastiaan Nijen Twilhaar, in Tsjechië onder de naam Country Hill al jaren actief als enduro-gids, zag een filmpje op internet waarin ze met een omgebouwde KTM door de sneeuw vlogen. Bastiaan bestelde, na eerst goed gekeken te hebben naar de bruikbaar- heid en degelijkheid van de machines, twee ombouwsets die gefabriceerd worden bij het Canadese Yeti Snow MX. Yeti (de naam verwijst naar de mythische ‘verschrikkelijke sneeuwman’ uit de Himalaya) is niet de enige fabrikant van een dergelijke ombouwset, het grootste onderlinge verschil tussen de verschillende constructies zit ’m daarbij in de achterkant. Het ene merk kiest ervoor om de originele schokbreker en achterbrug te laten zitten, maar bij Yeti gaan de achterbrug en de schokbreker er uit, de vering zit name- lijk in de rupsaandrijving geïntegreerd. Dat maakt het geheel veel strakker en daarmee wendbaarder in de sneeuw. En springen met het ding is al evenmin een probleem. Toen de eerste Yeti-ombouwpakketten in Europa arriveerden, was het de vraag hoe goed Een paar uur duurt de ombouw van enduro naar ‘sneeuwscooter’, die statisch al puur rijplezier uitstraalt. Meervoudig Dakar-deelnemer Bastiaan Nijen Twilhaar organiseert al jaren offroad- tours in Tsjechië, ook in de sneeuw! een en ander zou passen in een standaard KTM. Het basispakket is hetzelfde voor KTM, Yamaha, Honda, Husqvarna en andere mer- ken. Via meegeleverde pasbussen kan de Yeti voor elk merk passend worden gemaakt. Een ombouwset is niet goedkoop, maar de Cana- dezen leveren daarvoor wel kwaliteit. Geen hamer, geen vijl en geen extra opvulring is er aan te pas gekomen om de KTM EXC’s om te bouwen tot ‘sneeuw-enduro’. Na de ombouw begon het wachten op de eerste sneeuw. Tus- sendoor nam Bastiaan op een quad deel aan de Dakar-rally alvorens de Yeti’s in de prak- tijk konden worden getest, en wij waren er bij toen de Yeti’s voor het eerst over Europese sneeuw gleden. Plaats van handeling was het sprookjesachtige berglandschap ten zuiden van Krakau, op de grens van Polen en Slowa- kije. Daar is een grote ‘sneeuwzekerheid’ en hoe hoger in de bergen, des te meer sneeuw. Afgezien van een verdwaalde langlaufer kom je in de bergen weinig mensen tegen. Voor wintersporten als skiën is het gebied niet geschikt, maar des te beter kun je er uit de voeten met de Yeti en met sneeuwscooters. Bastiaan: “Stel dat er in dit gebied, waar mijn compagnon Kuba met zijn familie een eigen hotel runt, te weinig sneeuw ligt, dan zijn >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3