MotoPlus 2018/01
46 MOTOPLUS made in holland MADE IN HOLLAND DAMEN LEATHERS coureurs, maar ook steeds meer door de groeiende groep fanatieke circuitrijders. Niet alleen raceoveralls kunnen op maat worden gemaakt, ook tweedelige leren combipakken en textielkleding. Daar is het minder snel nodig, maar als je bijvoorbeeld 2.10 meter lang bent, dan ben je ook aangewezen op maatwerk als je een goed zittend pak wilt hebben – of überhaupt een pak. Damen maakt bovendien veel professionele kleding voor onder andere de Nederlandse en Belgische motorpolitie, Defensie, ambulance- diensten, Rijkswaterstaat (weginspecteurs), verkeersregelaars, ANWB Wegenwacht en de KNMV (rijscholen) en nog veel meer. Kortom, vrijwel elke professionele motordienst in Nederland en België. In al dit soort toepas- singen is de mogelijkheid van maatwerk en specifieke eisen vaak cruciaal. In 2017 lag het totaal aantal geproduceerde raceoveralls zo rond de 300, met daar- naast nog enkele honderden leren jassen en broeken. Bij de textielkleding lagen de aantallen duidelijk hoger: enkele duizenden. ”Dit heeft ook wel te maken met het feit dat leren kleding bij goed onderhoud zeer lang meegaat en dus niet zo vaak wordt ver- vangen”, vertelt Ton-Louis Adam, product manager en designer bij Damen. Daar komt bij dat allweather-kleding in het algemeen logischerwijs meer in slecht weer wordt gedragen door veelrijders en dus in die zin meer te lijden heeft (en je zult je leren pak nooit vervangen omdat het gaat lekken). Naast kleding heeft Damen Leathers ook een handschoenenlijn. ”Ook deze ontwikkelen we zelf, met onder andere eigen inzichten op het gebied van pasvorm. De productie is echter uitbesteed aan een gespecialiseerd atelier, omdat de vereiste technieken behoorlijk afwijken van die bij pakken”, aldus Ton-Louis. Damen richt zich overwegend op de Neder- landse, Belgische en Duitse markt. ”We heb- ben ook wel een paar klanten in bijvoorbeeld Amerika, Australië en China, maar die zijn dan via via bij ons terechtgekomen omdat wij speciale dingen kunnen maken. Ook gebeurt het wel dat buitenlandse coureurs op het circuit in Assen onze winkel in de paddock binnenlopen en daardoor met ons in contact komen. Maar we richten ons niet actief op die markten.” Voor ons eigen professionele gebruik bij MotoPlus hebben we een race- overall laten maken. Naast het voordeel van precies de juiste maat voor de in dit geval lange ledematen van ondergetekende, kun je natuurlijk ook zelf de kleur en logo’s op je pak bepalen. Feitelijk is bijna elk design mogelijk, maar in principe kies je uit drie basisontwerpen (D1, D2 en D3), waarbij je dan zelf de kleuren kunt invullen. Als de vormen gaan veranderen, wordt het uiteraard duurder. Het klassieke opnemen van de maten wordt gedaan gekleed in een dunne onderoverall. Aanvullend wordt aan de hand van een zo goed mogelijk sluitende standaardoverall een referentiemeting gedaan zittend op een motor. In mijn geval was dat pak veel te kort, doordat ik lang ben voor m’n breedte (goed voor de aerodynamica, zeg ik dan maar). Een lichtelijk claustrofobische ervaring en ik was blij toen ik er weer uit mocht. De productie start op de computer. Daar worden op basis van de gemeten maten de patroondelen bepaald. Ton-Louis hierover: ”Dit kan inmiddels voor zo’n 90 procent automatisch, maar is dusdanig bewerkelijk dat er nog altijd een deel mensenwerk in zit. Hierbij is het op basis van ervaringen dat De geperforeerde delen van het pak worden met een mal onder een pers bewerkt. Met papieren patronen worden met de hand de losse delen uit een grote lap leer van de betreffende kleur gesneden. Dit is dus puur handwerk. De ronde gaten in de patronen zijn overigens simpelweg om ze aan op te hangen. De afmetingen van alle patroondelen van het pak worden op de computer bepaald aan de hand van het basisontwerp en de gemeten maat. Vervolgens worden de patronen uitgeprint om daarmee het leer te snijden. De nieuwe MotoPlus-‘werkkleding’ wordt gestikt onder de naaimachine. De losse panden beginnen hun driedimensionale vorm te krijgen. Ook tegenwoordig gaat bij het maken van een motorpak nog lang niet alles machinaal. Er gaat heel veel handwerk in zitten.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3