MotoPlus 2018/01
test + techniek MOTOPLUS 39 Op 15 november 2017 begon in Borgo Panigale dan eindelijk de nieuwe tijdrekening. Op deze dag werd in de Ducati- fabriek begonnen met de productie van het nieuwe V4-motorblok. Het is de eerste in serie geproduceerde viercilinder van de Italianen en deze nieuwe krachtbron lost in de superbikes van Ducati de zo vertrouwde V-twin af. Een revolutie, zo mag je rustig stellen. Sinds die dag worden er in teams van twee man ongeveer twintig motoren per dag geproduceerd. Al in 2014, zo laat motorontwikkelaar Luca Bandiera weten, werd er een start gemaakt met het V4-project. En ja, als basis voor de Panigale V4 diende het 2015 MotoGP-blok. Tot zover stamt de nieuwe vaandeldrager dus in directe lijn van de MotoGP-raket af. Voor het gebruik in een standaard productie- machine was echter een compleet nieuwe constructie van de desmodromische klep- bediening noodzakelijk. Per slot van reke- ning hoeft ook dit mechanische kunstwerk pas na iedere 24.000 kilometer te worden geïnspecteerd. Omdat de V4 met 14:1 een flink hoge com- pressie heeft, is iedere cilinderkop voorzien van een klopsensor. De blokhoek van 90 graden zorgt voor een uitstekende balance- ring, maakt een balansas overbodig en laat voldoende ruimte over om in de ‘V’ tussen de cilinders het injectiesysteem en de in het carter geïntegreerde waterpomp onder te brengen. In de buurt zit ook een tussen- tandwiel, dat de draairichting van de krukas omdraait. Net als bij de MotoGP-machine draait de krukas van de Panigale V4 namelijk achterwaarts. Dat vermindert aan de ene kant het gyroscopisch effect van de voor- waarts draaiende wielen en heeft daardoor een positieve uitwerking op de handling, en aan de andere kant vermindert het eveneens de wheelie- en stoppie-neiging. Het is overigens het eerste Ducati-blok met een horizontaal deelbaar carter. Bijzonder trots zijn ze bij Ducati volgens Bandiera op het gebruik van vier oliepompen, die een betrouwbare smering moeten garanderen. Eén drukpomp brengt de olie in omloop, ter- wijl drie retourpompen zorgen voor een wrij- vingsloze retourloop en voor een onderdruk van 0,5 bar in het carter om het vermogens- verlies door pompverliezen zo laag mogelijk te houden. Het maximum toerental van de V4 ligt met 13.000 toeren per minuut precies 2.000 toeren boven het maximum van de Super- quadro V-twin. Ondanks de kortere slag van 53,5 mm (V-twin 60,8 mm) is de gemiddelde zuigersnelheid hierdoor gestegen van 22,3 naar 23,2 m/s. Dat is volgens Bandiera ech- ter nog ruim verwijderd van de 25 m/s die als kritische grenswaarde wordt beschouwd. De op een later moment volgende 1.000cc V4, die als basis voor de WK Superbike-machine gaat dienen, krijgt overigens dezelfde boring >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3