MotoPlus 2018/01
test + techniek MOTOPLUS 37 De praktijkervaringen komen overeen met de op de ver- mogensbank gerealiseerde krommen. De V-twin maakt in beide modellen indruk met een lekkere punch en een levendig karakter. Het 2017-model is wat vermogensont- plooiing en levendigheid betreft beter dan de 2007-versie, die tussen 4.500 en 6.500 toeren even een pauze inlast. Beide krachtbronnen blaken van gezondheid en zijn sterker dan de fabrieksopgave. VERMOGENSMETING 1 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 10 20 30 40 50 60 Suzuki SV 650 (2017) 56,3 kW (77 PS) bei 8500/min 66 Nm bei 8000/min Suzuki SV 650 S (2007) 55,4 kW (75 PS) bei 8800/min 65 Nm bei 7200/min 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 100001100012000 40 50 60 70 Suzuki SV650 (2017) 56,3 kW (77 pk) bij 8.500 tpm 66 Nm bij 8.000 tpm Suzuki SV650 (2007) 55,4 kW (75 pk) bij 8.800 tpm 65 Nm bij 7.200 tpm Koppel in Nm 10 40 70 30 60 20 50 80 aan de pomp. De huidige V-twin overtreft zijn voorganger op ieder vlak, is homogener, heeft meer punch, een meer gelijk- matige vermogensontplooiing, betere omgangsvormen en minder vibraties. Een soortgelijke positieve indruk geeft ook het rijwiel- gedeelte: de 2017-SV met zijn stalen vakwerkframe volgt stuur- impulsen gewilliger op en blijft onder forse hellingshoek, ook op licht onregelmatig wegdek, steeds heel stabiel. De demping van de telescoopvoorvork en de monoschokdemper achter is lekker sportief en past beter bij de levendige SV dan de meer comfor- tabel gedempte veerelementen van de 2007-versie. En de remmen? Die verrichten op beide modellen hun taak, op de pure remwerking van de tweezuiger remklauwen valt dan ook weinig aan te merken. Maar het ontbreekt beide wel aan een stevige initiële ‘bite’ en een duidelijk gedefinieerd drukpunt. De keuze voor de remblokken is in beide gevallen wat conserva- tief. Desondanks is de vooruitgang duidelijk merkbaar, want de verschillen in ABS-regelvoortgang zijn overduidelijk. Ongelofelijk hoe fijngevoelig en haast niet merkbaar de 2017-SV bij krachtig ankeren het blokkeren van de wielen voorkomt. Op een licht pompende achterzijde na blijft de Suzuki daarbij ook nog eens stabiel op koers. De oudere SV, die dezelfde remklauwen heeft, vertraagt aanvankelijk stevig, maar het ABS lost vervolgens dus- danig lang de rem dat de voorvork weer licht uitveert. Pas daarna remt de SV verder. Dergelijke regelintervallen waren destijds heel normaal, nu vallen ze enorm op. Verheugend: ook het 2007-model blijft bij een noodstop heel stabiel in het spoor. Conclusie? Bij dit stelletje hadden we het vooraf het minst verwacht, maar tien jaar ontwikkeling valt ook bij een prijsbewuste middenklasse naked bike enorm op. De nieuwe SV650 overvleugelt zijn voorganger op alle aspecten. En dat is het resultaat van voortdurende, gedetailleerde doorontwikkeling. Chapeau! MOTOR Bouwwijze tweecilinder 90° V-motor tweecilinder 90° V-motor Boring x slag 81,0 x 62,6 mm 81,0 x 62,6 mm Cilinderinhoud 645 cc 645 cc Compressie 11,5 : 1 11,2 : 1 Injectie 2x Ø 39 mm 2x Ø 39 mm Koppeling natte multiplaat natte multiplaat Max. vermogen* 53,0 kW (72 pk) bij 9.000 tpm 56,0 kW (76 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel* 64 Nm bij 7.200 tpm 64 Nm bij 8.100 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame aluminium brugframe stalen vakwerkframe Voorvork telescoop, Ø 41 mm telescoop, Ø 41 mm Remmen v/a Ø 290/240 mm Ø 290/240 mm Hulpsystemen ABS ABS Wielen 3.50 x 17; 4.50 x 17 3.50 x 17; 5.00 x 17 Banden 120/60 ZR17; 160/60 ZR17 120/70 ZR17; 160/60 ZR17 Banden in test Michelin Pilot Road 4 Dunlop Roadsmart III MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.440 mm 1.445 mm Balhoofdhoek 65,0° 65,0° Naloop 102 mm 106 mm Veerweg v/a 130/137 mm 125/130 mm Zithoogte 1 810 mm 780 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 199 kg 199 kg Laadvermogen 1 201 kg 221 kg Tankinhoud 17,0 l 13,8 l Onderhoudsinterval 6.000 km 12.000 km Prijs € 6.990,- € 7.699,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 205 km/uur 205 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,8 sec 3,9 sec 0 - 140 km/uur 7,1 sec 7,2 sec 0 - 200 km/uur 25,5 sec 26,2 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 4,9 sec 4,6 sec 100 - 140 km/uur 5,8 sec 5,0 sec 140 - 180 km/uur 7,8 sec 6,5 sec VERBRUIK Secundair testtraject 1 op 24,4 1 op 27,8 Actieradius secundair 415 km 383 km * Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen TECHNISCHE GEGEVENS Suzuki SV650 (2007) Suzuki SV650 (2017)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3