MotoPlus 2018/01

test + techniek MOTOPLUS 35 SUZUKI SV650 Tussen 1999 en de aflossing door de Gladius in 2009 was Suzuki’s SV650 en ook de SV650S met tophalf een enorme verkooptopper. Sinds 2016 is er een nieuwe uitvoering. In een tijdsbestek van tien jaar veranderden vooral kleine wijzigingen het grote geheel. Vooruitgang ontstaat in het hoofd. Nauwelijks heb je het been over het tweedelige zadel van de SV650 uit 2007 gezwaaid, de contactsleutel omgedraaid, het stuur vastgepakt en een blik op de armatu- ren geworpen, of het voelt alsof je teruggaat in de tijd. Een tijd waarin je rug minder pijn deed en je buik eerder knäckebröd dan vet- opslag was. Daarnaast zijn het de vele kleine details die je eraan herinneren dat je op een oude motor zit. Het grote geheel, de essentie van de Suzuki SV650 (even afgezien van de jaren 2008 tot 2015 en de Gladius), is echter bewaard gebleven – en dat komt niet alleen door die nagenoeg identieke koplamp. Het recept van deze middenklasse motorfiets was bij de presentatie in 1999 even simpel als geniaal; de combinatie van een heerlijk levendige V-twin met een tijdloos maar zeker niet saai design, het goedmoedige en door de jaren heen meer en meer solide geworden rijwielgedeelte en de bijzonder aantrekkelijke prijs bleken een schot in de roos. Puristisch, functioneel, volwassen en karaktervol: de SV slaagde er in zijn eentje in om de mid- denklasse te ontdoen van het brave rijschool- imago en deze ook voor niet-(her)opstappers aantrekkelijk te maken. Dat de Suzuki-technici de SV650 door de jaren heen hebben doorontwikkeld, had niet alleen met de vraag in de markt te maken, maar was ook noodzakelijk door wettelijke bepalingen in delen van die markt. Waar de oerversie van de V-twin nog was voorzien van carburateurs, kreeg de SV bij de facelift in 2003 injectie met dubbele gaskleppen, een ongeregelde katalysator en daarnaast ook een nieuw brugframe van aluminium gietstukken met een aangeschroefd sub- frame en een geoptimaliseerde afstelling van de veerelementen. Het motorblok verloor weliswaar wat van zijn karakteristieke punch, maar boekte juist progressie qua draai-eigen- schappen en voldeed aan de Euro2-norm. In 2007 volgde er verdere fijnslijperij: de remmen kregen ABS en daarnaast werd er het een en ander gemodificeerd. Zo werden de cilinderkoppen aangepast en kreeg de twin dubbele ontsteking, waardoor nagenoeg alle sensoren en onderdelen van het ont- stekings- en injectiesysteem, het luchtfilter- huis en de einddemper aangepast moesten worden. Mede door de toepassing van een geregelde katalysator (voorkatalysator in de >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3