MotoPlus 2018/01
34 MOTOPLUS test + techniek TEST 10 JAAR VOORUITGANG IN MOTORPRODUCTIE Meer topvermogen bij een gelijke cilinderinhoud gaat vaak gepaard met een verlies aan koppel in het middengebied. De nieuwe Fireblade vormt daarop geen uitzondering. Dankzij een hoger maximum toerental kon de overbrenging echter korter worden gehouden, wat deels de kleine dip in het middengebied weer compenseert. Vanaf 100 km/uur rijdt de SC77 ook bij accelereren in de hoogste versnelling weg bij zijn voorganger. De vermogens- en koppelkrommen van de SC57 laten op indrukwekkende wijze zien waarom dit blok ook is gebruikt in een naked als de CB1000R. VERMOGENSMETING 1 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 0 100020003000400050006000700080009000100001100012000130001400015000 50 60 70 80 90 100 110 Koppel in Nm Honda Fireblade (2017) 135,6 kW (184 pk) bij 13.100 tpm 109 Nm bij 10.900 tpm Honda Fireblade (2007) 117,8 kW (160 pk) bij 11.500 tpm 108 Nm bij 8.700 tpm 10 40 70 100 130 160 190 30 60 90 120 150 180 20 50 80 110 140 170 200 Onder deze omstandigheden mogen het hellingshoekafhankelijke ABS en andere elektronische rijhulpen van de SC77 niet onbe- licht blijven. De baan was weliswaar droog en leverde meer dan genoeg grip, maar was ook behoorlijk koud, de banden werden nauwelijks handwarm. Maar ook onder deze omstandigheden kun je als rijder, ook onder aanzienlijke hellingshoek, onbezwaard in de remmen knijpen en dankzij de instelbare tractiecontrole kun je bij het uitaccelereren van bochten ook heel beheerst gas geven. Onder optimale omstandigheden en met circuitbanden speelt dat een kleinere rol. Het zijn dus de aanstekelijke stuureigenschappen van de huidige Fireblade die als eerste opvallen. De elektronica en zelfs het aanzienlijk gestegen topvermogen van de viercilinder zijn daaren- tegen secundaire deugden. Die openbaren zich pas volledig bij een extreme rijstijl (motorvermogen, tractiecontrole, anti-hop-kop- peling, quickshifter) of in een noodsituatie (ABS). De handkracht voor gas, remmen, schakelen en koppeling is bij beide verheugend gering, terwijl het TFT-display van de nieuwe keurig oogt. In de basis had de oude SC57 eigenlijk al alles om een uitstekende motorfiets te zijn. Veel technische details zijn onge- wijzigd of met kleine modificaties overgenomen. Bijvoorbeeld de radiaal gemonteerde remklauwen of de Unit-Pro-Link swingarm, een extreem compact geheel van swingarm, hevelsysteem en schokdemper. Zelfs het motorblok van de SC57 is niet verouderd. Alleen was de viercilinder in 2007 wat ontwikkelingsmogelijkheden betreft voor gebruik in een racer niet langer geschikt. Anders had Honda ook niet een compleet nieuwe constructie op hoeven te tuigen. Maar met een wat aangepaste periferie deed het blok ook dienst in de CB1000R en CB1000F. MOTOR Bouwwijze viercilinder lijnmotor viercilinder lijnmotor Boring x slag 75,0 x 56,5 mm 76,0 x 55,0 mm Cilinderinhoud 998 cc 999 cc Compressie 12,2 : 1 13,0 : 1 Injectie 4x Ø 44 mm 4x Ø 48 mm Koppeling natte multiplaat natte multiplaat (anti-hop) Max. vermogen* 126,4 kW (172 pk) bij 11.250 tpm 141,0 kW (192 pk) bij 13.000 tpm Max. koppel* 115 Nm bij 10.000 tpm 114 Nm bij 11.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame aluminium brugframe aluminium brugframe Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 43 mm Stuurdemper elektrohydraulisch elektrohydraulisch Remmen v/a Ø 320/220 mm Ø 320/220 mm Hulpsystemen – ABS, tractiecontrole Wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70 ZR17; 190/50 ZR17 120/70 ZR17; 190/50 ZR17 Banden in test Dunlop Roadsmart III Dunlop Roadsmart III MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.400 mm 1.405 mm Balhoofdhoek 66,3° 66,8° Naloop 100 mm 96 mm Veerweg v/a 120/135 mm 120/137 mm Zithoogte 1 810 mm 820 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 205 kg 198 kg Laadvermogen 1 180 kg 178 kg Tankinhoud 18,0 l 16,0 l Onderhoudsinterval 6.000 km 12.000 km Prijs NL € 15.590,- € 22.858,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 287 km/uur 293 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,2 sec 3,2 sec 0 - 140 km/uur 4,9 sec 4,7 sec 0 - 200 km/uur 8,0 sec 7,3 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 3,5 sec 3,8 sec 100 - 140 km/uur 3,3 sec 3,0 sec 140 - 180 km/uur 3,4 sec 3,0 sec VERBRUIK Secundair testtraject 1 op 18,2 1 op 20,4 Actieradius secundair 327 km 327 km * Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen TECHNISCHE GEGEVENS Honda Fireblade (2007) Honda Fireblade (2017)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3