MotoPlus 2018/01
2017 Het TFT-display van de nieuwe Blade (onder) kijkt je neutraal aan, maar ook het digitaal/analoge dashboard van de oude is goed afleesbaar. Op de linker stuurhelft van de SC77 kun je kiezen uit verschil- lende rijmodi. De omgewisselde knoppen van knipperlichten en claxon zijn irritant. De SC57 was de eerste echte 1000 in de Fireblade- historie. En tot dusver de enige waarmee een Super- bike-wereldtitel werd gewonnen. De huidige Fireblade met modelcode SC77 wordt ook als SP-versie met gesmede wielen en semi-actieve Öhlins-vering geleverd. Een versnellingsbak met boven elkaar geplaatste assen hebben ze beide. De huidige Blade heeft echter een quick- shifter als extra. Eendelige Tokico remklau- wen, bij de SC77 met ver- steviging (onder). Het wiel van de nieuwe is te herken- nen aan de sensorkrans. 2007 op deze wijze kon er een rijklare motorfiets van 198 kilo, compleet met Euro4-einddem- per, ABS en tractiecontrole, op de wielen worden gezet. Hoe groot mag het verschil met voorganger SC57 zijn? Al na de eerste meters valt op hoe ver- schillend beide modellen zitten. Op de SC57 worden de benen door de flanken van de tank nadrukkelijk uit elkaar gedrukt, de kniehoek is krapper, de tank is langer en de zitpositie als geheel is minder voorwiel-georiënteerd. De smalle taille van de SC77 voelt daarentegen haast als een openbaring aan. De rijder glijdt haast als vanzelf langs de flanken van de machine, ideaal om bij insturen zijn gewicht naar binnen en naar voren te verlagen. En je glijdt al net zo moeiteloos weer terug in de middenpositie. Op de oudere Blade gaat dat lastiger. De prijs voor de betere ergonomie van het nieuwe model wordt betaald in de vorm van een twee liter kleinere tank. Een nadeel dat op zijn beurt weer wordt gecom- penseerd door een lager brandstofverbruik. Om te ontdekken hoe deze eigenschap- pen zich in de praktijk vertalen, maken we een rondje op ons Toptest-parcours. Erg uitdagend is in dit geval een brede rechter- bocht, die aan het eind overgaat in een langzame linkerknik, die op zijn beurt onder hellingshoek en zo laat mogelijk moet worden ingeremd. Toegegeven: dat lukte niet altijd binnen de begrenzing van de baan, maar met de SC77 wel veel vaker dan met de SC57. Met dezelfde banden richt de SC77 zich bij rem- men onder hellingshoek minder nadrukkelijk op, stuurt hij nauwkeuriger in en is hij sneller van oor op oor te gooien. Nagenoeg iedere stuurmanoeuvre verloopt precies, terwijl je op de oudere Blade steeds het gevoel hebt net even te laat te zijn. Daardoor ben je ook daadwerkelijk langzamer. De nieuwe vergroot zijn voorsprong meter voor meter. test + techniek MOTOPLUS 33 >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3