MotoPlus 2018/01

TEST 10 JAAR VOORUITGANG IN MOTORPRODUCTIE HONDA FIREBLADE In 2007 begon de CBR1000RR met modelcode SC57 aan zijn laatste seizoen en in het voorjaar van 2017 begon de carrière van zijn opvolger, de SC77. Hoe voelt tien jaar vooruitgang aan? Wat er in de tussentijd gebeurde: voor 2008 stond er een volledig nieuwe Fire- blade paraat, die enorm verschilde van de SC57. De SC59 had met een nieuw ontwor- pen blok een 1 millimeter grotere boring en een 1,5 millimeter kortere slag. Bovendien was het viercilinderblok niet langer met de bovenste carterhelft samengegoten, maar samen met de cilinderkop middels tien bouten op het carter bevestigd. Het top- vermogen steeg nominaal met 7 pk, maar aangezien de meeste SC57’s ver achter- bleven bij de opgegeven 171 pk, bedroeg de reële vermogenstoename 10 tot 15 pk. Foto’s van een gestripte SC59 naast een eveneens gestript MotoGP-prototype onder- strepen de nauwe verwantschap tussen de beide frameconstructies. Bij de standaard machine wordt het motorblok achter het balhoofd omsloten door grote aluminium gietprofielen, bij de racer bestaat het frame grotendeels uit diep doorgetrokken frame- delen. Alleen een relatief kleine uitsparing voor de luchtinlaten en een kleine inspectie- opening per kant doorbreken de indrukwek- kende voorpartij van het SC59-frame. Het frame van de SC57 had op deze plek een ‘luchtige’ driehoeks-constructie links en rechts. Naast de nieuwe stroomlijn van de SC59 met zijn korte neus valt de van onder het motorblok omhoog lopende uitlaatdem- per op. Bij de SC57 was deze nog onder het kontje gepositioneerd. Het voorgaande is niet alleen als stijlmiddel gerechtvaardigd, maar ook omdat de huidige SC77 veel van de SC59 heeft overgenomen. Even afgezien van het uiterlijk, lijken de 2017-Fireblade en zijn voorganger bouwtech- nisch ontegenzeggelijk op elkaar. Maar uiter- aard is er op vele, van buitenaf niet zicht- bare plekken ook het nodige gewijzigd. Zo werd het frame bijvoorbeeld 2,2 kilo lichter. Daarbij ging het niet om de pure gewichts- besparing alleen. Zoals duidelijk te merken is tijdens het rijden, hebben de technici door een nauwkeurige combinatie van stijve en meer flexibele segmenten de feedback en de stuureigenschappen beduidend kunnen ver- beteren. Ze hebben het negen jaar durende tijdperk van de SC59 gebruikt om niet alleen het rijwielgedeelte maar de gehele machine tot op detailniveau te optimaliseren. Alleen 32 MOTOPLUS test + techniek

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3