MotoPlus 2018/01
10 JAAR VOORUITGANG IN MOTORPRODUCTIE TEST De meetgegevens bevestigen de subjectieve indrukken: de koppelkromme van de huidige GS ligt altijd en overal boven die van zijn voorganger. Met name in het onderste toeren- bereik neemt de K50 duidelijk afstand van de K25. Ook boven de 5.500 toeren, het punt waar de levendigheid van het luchtgekoelde blok afneemt. De indrukwekkende supre- matie van de K50 bevestigt het nut van de constructieve inspanningen van de fabrikant. VERMOGENSMETING 1 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. MOTOR Bouwwijze tweecilinder boxermotor tweecilinder boxermotor Boring x slag 101,0 x 73,0 mm 101,0 x 73,0 mm Cilinderinhoud 1.170 cc 1.170 cc Compressie 11,0 : 1 12,5 : 1 Injectie 2x Ø 47 mm 2x Ø 52 mm Koppeling droge enkelplaat natte multiplaat (anti-hop) Max. vermogen* 72,0 kW (98 pk) bij 7.000 tpm 92,0 kW (125 pk) bij 7.750 tpm Max. koppel* 115 Nm bij 5.500 tpm 125 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame dragende aandrijf-unit stalen brugframe Voorvork telescoop, Ø 41 mm telescoop, Ø 37 mm Stuurdemper – hydraulisch Remmen v/a Ø 305/265 mm Ø 305/276 mm Hulpsystemen ABS ABS, tractiecontrole Wielen 2.50 x 19; 4.00 x 17 3.00 x 19; 4.50 x 17 Banden 110/80 H19; 150/70 H17 120/70 R19; 170/60 R17 Banden in test Metzeler Tourance Next Metzeler Tourance Next MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.507 mm 1.496 mm Balhoofdhoek 64,3° 64,5° Naloop 101 mm 95 mm Veerweg v/a 190/200 mm 210/220 mm Zithoogte 1 840-860 mm 840-860 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 250 kg 253 kg Laadvermogen 1 185 kg 207 kg Tankinhoud 20,0 l 20,0 l Onderhoudsinterval 10.000 km 10.000 km Prijs NL € 14.750,- € 18.794,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 205 km/uur 219 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 4,0 sec 3,6 sec 0 - 140 km/uur 6,8 sec 5,8 sec 0 - 200 km/uur 17,5 sec 14,4 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 4,7 sec 3,4 sec 100 - 140 km/uur 4,4 sec 3,8 sec 140 - 180 km/uur 6,2 sec 5,4 sec VERBRUIK Secundair testtraject 1 op 20,4 1 op 20,4 Actieradius secundair 408 km 408 km * Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen TECHNISCHE GEGEVENS BMW R1200GS (2007) BMW R1200GS (2017) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 BMW R1200GS Rallye: 92,5 kW (126 PS) bei 7800/min 122 Nm bei 6600/min BMW R 1200 GS: 75,8 kW (103 PS) bei 7500/min 113 Nm bei 5600/min 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000 80 90 100 110 120 130 BMW R1200GS (2017) 92,5 kW (126 pk) bij 7.800 tpm 122 Nm bij 6.600 tpm BMW R1200GS (2007) 75,8 kW (103 pk) bij 7.500 tpm 113 Nm bij 5.600 tpm Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm Koppel in Nm 10 40 70 100 130 30 60 90 120 20 50 80 110 spreken, wordt duidelijk na een blik op de grotendeels tegen meerprijs leverbare extra’s en assistentiesystemen. Waar de K25 op deze pagina’s is voorzien van ABS, handvatverwarming en een handig stelwiel om de veervoorspanning van de achter- schokdemper te verstellen, heeft de nieuwe een echte high-end uitrusting: verschillende rijmodi, bandenspanningscontrole, hellingshoekafhankelijk ABS, tractiecontrole, LED-koplamp, 6,5-inch kleuren TFT-dashboard, cruise control, hill hold control, keyless startsysteem en niet in de laatste plaats een semi- actieve vering (Dynamic ESA). Omdat elke van deze features ook daadwerkelijk functioneert en de moeite waard is, is de verleiding om het volledige pakket te nemen voor velen enorm groot. Maar vooraf doe je er goed aan om de inhoud van de verschillende optiepakketten, waarin verschillende features met elkaar worden gecombineerd, nauwkeurig te bestuderen om zo te besparen op losse opties. Wie na de theorie de stap in de praktijk waagt en een ritje met de GS maakt, zal de lichtvoetigheid en de precisie van de boxer leren waarderen. Op straat en ook in het terrein zul je niet snel voor verrassingen komen te staan, want de GS snijdt steeds uiterst gemotiveerd het bochtenwerk aan, blijft stabiel onder hellingshoek, vertraagt als het moet enorm giftig en is ondanks het hoge gewicht zelfs in het terrein makkelijk te beheersen. Dat de boxer zijn vermogen steeds heel gecalculeerd aan het achterwiel levert, boterzacht aan het gas hangt en de show steelt met uitstekende draai-eigenschappen, maakt het totaalpakket compleet! Aangezien de R1200GS in de loop der jaren is uitgegroeid tot hét succesnummer in de BMW-range, wordt er bij de Duitse fabrikant enorm veel aandacht besteed aan de doorontwikke- ling. We kijken dus al gespannen uit naar de volgende stap! test + techniek MOTOPLUS 31
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3