MotoPlus 2018/01
Dragende motor- aandrijflijn, sierlijke verschijning vergeleken met de opvolger, luchtgekoelde boxermotor. 2007 2017 Forser design, stalen vakwerkframe met aan- geschroefd hulpframe, semi-actieve vering, nieuw vloeistofgekoeld boxerblok. Het nieuwe TFT-display opent een nieuwe informa- tiewereld voor de rijder. Van bandenspanning tot playlist. Veel knoppen, schakelaars en draaiwielen op de nieuwe GS. De knipperlichten werken gelukkig met een enkele knop. Het oorspronkelijke stelwiel voor de veervoorspanning achter heeft plaatsgemaakt voor het optionele semi-actieve ESA. Verticale doorstroming van de cilinderkop bij het 2017-model, een nieuw turbulentiesysteem vervangt de dubbele ontsteking. lingse krachten bij het op- en aflopen van de nokken beter opvangen. Hetzelfde principe als bij de luchtgekoelde DOHC-voorganger, maar dan anders uitgevoerd. De dubbele ontsteking werd terzijde geschoven. Voor een meer efficiënte verbranding maakt BMW nu gebruik van een ‘turbulentie-systeem’: middels een extra kanaal wordt vanaf de zijkant lucht in de hoofd-inlaatstroom geleid om het benzine/lucht-mengsel nog beter te kunnen vermengen. Minder opvallend dan de vloeistofkoeling, maar óók het einde van een lange traditie, was het afscheid van de droge koppeling. De compacte oliebadkoppeling van de huidige GS is afkomstig van het Japanse FCC en is tevens voorzien van een anti-hop-functie. Bij gas terugdraaien worden de koppelings- veren ontlast, terwijl bij afremmen op de motor de koppeling simpelweg doorslipt. Dankzij dit mechanisme hoeven er minder koppelingsveren te worden gebruikt en is er minder handkracht aan het koppelingshen- del nodig. Bij accelereren worden de koppe- lingsveren namelijk sterker voorgespannen, waardoor het doorslippen van de koppeling wordt voorkomen. Een soort van win-win- situatie dus, even afgezien van de hogere kosten van een dergelijke koppeling. Geheel in lijn met de algemene trend in de auto- en motorbouw oogt de huidige GS extreem fors; door de hoekige vormen lijkt de boxer groter en massiever. Het 2007-model doet in een direct vergelijk net even sierlijker aan, schuchterder misschien wel. Wie het bij een snelle blik op het twee- tal houdt, zou de oudere GS zomaar als een lichter model kunnen zien. Toch weegt de 2017-GS met modelcode K50 maar drie kilo meer dan zijn voorganger. Dat we dan toch over vooruitgang moeten 30 MOTOPLUS test + techniek
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3