MotoPlus 2018/01
TEST 10 JAAR VOORUITGANG IN MOTORPRODUCTIE 28 MOTOPLUS test + techniek Toen BMW in 2004 de nieuwe R1200GS met modelcode K25 aan de wereld presenteerde, nam deze machine een enorme erfenis op de schouders. Zijn voorganger maakte immers als geen andere dikke allroad ooit tevoren een geslaagde spagaat tussen het terrein en de weg en werd bovendien alom geprezen vanwege zijn uitmuntende reiskwaliteiten. Dat de K25 het tot aan de dag van vandaag voortdurende succes van de grote GS heeft kunnen voort- zetten en van meet af aan klanten, dealers en vakmensen heeft weten te enthousias- meren, zal niemand nog verbazen. Een blik op de belangrijkste gegevens, met name het gewicht en het vermogen, is voldoende om te begrijpen dat BMW destijds met de GS naar een andere dimensie was doorgestoten. Deze uitvoering had 30 kilo minder spek op de heupen en leverde met 98 pk vermogen 13 pk meer dan zijn voorganger. Een mijl- paal, waarna er nog vele zouden volgen. Het zou vanaf dat moment nog ongeveer negen jaar duren voordat de 90-jarige luchtgekoelde boxer-traditie ten einde kwam. In 2013 verscheen de boxer plotse- ling met een watervestje op het toneel, hing het blok in een stalen vakwerkframe met aangeschroefd hulpframe, draaide de kop- peling in een oliebad en zat de cardan aan de ‘goede’ linkerzijde. De uitlaat was naar rechts verplaatst, waardoor je er bij het opstappen of opbokken van de motor niet De koning van de all- roads heeft tussen 2007 en 2017 enorme stappen gezet. De BMW R1200GS heeft tegen- woordig een compleet pakket assistentiesys- temen en comfortabele extra’s en het boxer- blok is sterker dan ooit tevoren. Vooruitgang in de goede richting? meer mee in aanraking kwam. De R1200GS had zich in nagenoeg ieder opzicht opnieuw uitgevonden. Wat dat betreft was er sprake van een enorme technische vooruitgang. Japanse fabrikanten en ook BMW zelf maakten wel- iswaar al langere tijd gebruik van vloeistof- gekoelde vierkleppers, maar de charme van een boxerblok zat hem immers in het gege- ven dat de hete uitlaatzone van de cilinders zich precies in de rijwind bevond, waardoor vloeistofkoeling met een lelijke wirwar aan slangen niet nodig was. Dat laatste is bij de huidige boxer dan ook zo minimaal mogelijk gehouden, vandaar ook de technisch niet helemaal correcte aanduiding ‘watervestje’. ‘Watermantel’ zou iets te veel van het goede zijn. Vloeistofkoeling was onontbeerlijk BMW R1200GS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3