MotoPlus 2018/01
test + techniek MOTOPLUS 27 Pagina 28: BMW R1200GS Pagina 32: Honda Fireblade Pagina 35: Suzuki SV650 Bij de term ‘vooruitgang’ kunnen verschillende zienswijzen als koppen tegen elkaar botsen. Kun je een USB-aansluiting onder het zadel als technische doorontwik- keling beschouwen? Kun je van vooruitgang spreken als een TFT-display prachtig van kleur is, maar in zonlicht niet afleesbaar is? En ten slotte: staat technische vooruitgang niet ook voor ontvreemding en ontmense- lijking? Ondanks deze verdachtmaking ook nog even een stukje nostalgie om over na te denken: een stoomlocomotief heeft een ziel; hij snuift, dampt en beeft – als een machine. Een iPad daarentegen licht alleen maar op en beweegt of schudt niet. Als zo’n ding valt en stuk gaat, koop je een nieuwe. Dat kost geld, maar zal niet snel tot hartzeer leiden. Anders gezegd: een volledig elektrische motorfiets, die deels autonoom rijdt, zou vooral het gevaar lopen emotionele waarde te verliezen. Natuurlijk, vooruitgangssceptici overtuig je niet meteen van de voordelen van tech- nische innovaties. Maar tractiecontrole kan je bij motorfietsen met veel koppel in combinatie met een inschattingsfout over de staat van het wegdek heel objectief voor een valpartij behoeden. Over het nut van ABS en zelfs bochten-ABS heeft geluk- kig nauwelijks iemand het nog. In een op veiligheid gericht gezelschap betekent vooruitgang daarom vooral vaak een plus op assistentiesystemen. Kijk je naar de ontwikkelingen op banden- gebied in de afgelopen tien jaar en concen- treer je je op de bekendste merken, dan zie je wat de veiligheid betreft een vergelijk- baar beeld. De kwaliteit is onder de streep omhoog gegaan. Het gebruiksgebied van afzonderlijke bandensegmenten (sport, toer, cruiser, etc.) is enorm verbreed. Tegenwoor- dig hoef je bijvoorbeeld met een moderne sportband vaak niet meteen een schuilplek te zoeken als het begint te regenen. De uit- spraak dat een motorfiets zo oud is als de banden die er onder liggen, is dus wel aan een update toe. Banden zijn onmiskenbaar van invloed op de stuureigenschappen van een motor en kunnen een nukkige bok nog aan het sturen krijgen. Maar is daarmee het onderwerp vooruitgang afgehandeld? Kun je die voor- uitgang tijdens het rijden niet ook voelen? Drie verschillende modellenpaartjes zorgen op deze pagina’s voor licht in het donker: de huidige BMW R1200GS, de Honda Fireblade en de Suzuki SV650 ontmoeten hun voor- gangers uit 2007. Een spannend gezelschap, zeker ook gezien het feit dat er in een sportieve machine ontwikkelingscapaciteit van de racerij naar een productiemachine vloeit, allroads in de loop der jaren zijn uit- gegroeid tot de SUV’s van de motorwereld en een SV650 net als voorheen nog steeds knalhard op prijs is ontwikkeld. “Gooi er een set moderne banden onder en dan rijdt zo’n oud ding weer als nieuw”, hoor je zelf- benoemde kenners vaak zeggen. Maar de technische vooruitgang in tien jaar motorproductie zit niet alleen in de details. Nee, een decennium is ook in de motor- branche een erg lange periode! | Tekst: Roman Kirschbauer, Ralf Schneider, Lenas Stumpenhorst; Foto’s: Rossen Gargolov |
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3