MotoPlus 2018/01

test + techniek MOTOPLUS 25 Benelli Honda Maximaal puntenaantal MOTOPLUS BEOORDELING MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 8 7 De draai-eigenschappen van de Benelli-twin zijn tot aan de 7.000 tpm niet heel slecht, daarna echter doen op den duur vermoei- ende trillingen van zich spreken. De Honda- tweecilinder loopt wat dat aangaat veel soepeler, draait bovendien meer toeren en doet het op gebied van doortrekken niet eens veel slechter. Gasaanname, lastwisselreacties en versnellingsbak geven op beide weinig reden tot kritiek. WINNAAR MOTORBLOK: HONDA Acceleratie 40 3 5 Topsnelheid 30 5 8 Motorkarakteristiek 30 15 16 Gasrespons 20 14 14 Lastwisselreacties 20 14 14 Motorloop 20 11 13 Koppeling 10 8 8 Schakelen 20 12 13 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 9 Starten 10 8 9 TOTAAL 250 106 116 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 28 30 Hier neemt de Honda flink afstand van de Benelli: de Honda is veel directer en meer precies, ondanks dat ook de Japanner ook niet geheel neutraal stuurt. De machine blijft rustiger in slechte bochten. De nogal vroeg het asfalt toucherende jiffy hindert de TRK bij een sportieve rijstijl. Wel goed: de Pirelli- banden, die ook onder natte omstandigheden prima grip bieden. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: HONDA Stabiliteit in bochten 40 23 25 Stuurgedrag 40 22 26 Feedback 10 5 6 Mogelijke hellingshoek 20 13 15 Rechtuitstabiliteit 20 14 15 Veringafstelling voor 20 11 11 Veringafstelling achter 20 10 12 Instelmogelijkheden vering 10 2 2 Veercomfort 10 5 6 Rijeigenschappen duo 20 11 12 TOTAAL 250 144 160 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 26 29 De rijder vindt, net als de passagier trou- wens, op de Benelli een comfortabel onder- komen, hoewel de zit ook wat passief is. Daarentegen ben je wel prima tegen de rijwind beschermd. In directe vergelijking is de zit op de Honda dan bijna sportief, terwijl deze ook bij langere ritten vermoeiend noch oncomfortabel wordt. Prima: de standaard bagagedrager op de Benelli. Teleurstellend: de lichtopbrengst van de Honda. WINNAAR PRAKTIJK: BENELLI Ergonomie passagier 20 15 11 Windbescherming 20 14 10 Zicht 20 12 13 Lichtopbrengst 20 13 10 Uitrusting 30 11 11 Gebruiksgemak/onderhoud 30 16 19 Opbergmogelijkheden 10 4 1 Maximale belading 10 5 4 Actieradius 30 30 30 Afwerking 20 10 12 TOTAAL 250 156 150 VEILIGHEID Remwerking 40 24 25 Tijdens noodstops kwispelt de Honda wel- iswaar wat met z’n staart, maar onder de streep zijn de remmen goed doseerbaar en is de werking ook goed. De installatie van de Benelli vereist duidelijk meer handkracht om goed tot stilstand te komen. WINNAAR VEILIGHEID: HONDA Remdosering 30 17 19 Remmen met duo/fading 20 13 13 Oprichten bij remmen 10 7 7 ABS-werking 20 13 13 Stuurslaan 20 18 18 Elektronische hulpsystemen 10 1 0 TOTAAL 150 93 95 KOSTEN Garantie 30 15 15 De Honda springt zeer zuinig met z’n brand- stof om en bovendien zijn de inspectiekosten lager. Vierde zege voor Honda. WINNAAR KOSTEN: HONDA Verbruik (secundaire weg) 30 25 28 Inspectiekosten 20 9 10 Onderhoudskosten 20 17 17 TOTAAL 100 66 70 TOTAALSOM 1000 565 591 PLAATS 2 1 RAPPORTCIJFER PRIJS- KWALITEITVERHOUDING 10 8,4 9,0 WINNAAR PRIJS-KWALITEIT- VERHOUDING: HONDA Duidelijk meer punten tegen een gering hogere prijs, duidelijk verhaal. HONDA CB500X De CB500X valt in de smaak met zijn speelse rijeigenschappen en uitgebalanceerde karakter. Het uiterst zui- nige, toerengretige en sterke blok is boven- dien ook bijzonder geslaagd. Ondanks dat het een ‘opstapper’ betreft, is de afwerking en materiaalkwaliteit ook nog eens prima. Geslaagde mix! BENELLI TRK502 De Chinese Italiaan is qua afme- tingen heel erg volwassen en laat zich op bepaalde punten absoluut van een goede kant zien, onder meer wat betreft remstabiliteit, lichtopbrengst, actieradius, windbescherming en bagagemogelijkheden. Komt het aan op afwerking, rijwielgedeelte, balans en remmen, dan is er nog verbetering mogelijk. 2 1 MOTOPLUS CONCLUSIE van een middenbok, daarentegen heeft de TRK wel een USB-aansluiting, bagagedrager en handkappen paraat, die overigens door het ontbreken van een aluminium kern bij een val wel erg kwetsbaar zijn. Het thema bagage lijkt op de smalle Honda-achterzijde sowieso enigszins vergeten. Net als duo-comfort trou- wens, terwijl de passagier op de Benelli juist haast koninklijk troont. De TRK502 laat zich op bepaalde punten dus best van een goede kant zien, maar toch is de Honda meer in balans, een harmonieuzer geheel. En daarmee laat de CB de nieuwkomer uiteindelijk toch flink in het stof bijten! <

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3