MotoPlus 2018/01

24 MOTOPLUS test + techniek rust, de lichtopbrengst daarvan is evenwel teleurstellend. Allesbehalve teleurstellend is de actieradius van de TRK502, een flinke twintig liter kan er in de tank, wat in combinatie met een zeer bescheiden verbruik van 1 op 25,6 resul- teert in een reikwijdte van 513 kilometer. Indrukwekkend, maar niet voldoende om de Honda te overklassen. Die kan met 17,3 liter weliswaar wat minder Euro 95 meetorsen, maar gaat ook bijzonder spaarzaam met die litertjes om. Een dikke 31,3 kilometer ver kom je met slechts één liter, waardoor je met een volle tank pas na 541 kilometer de pomp hoeft op te zoeken! Bij het hoofdstuk remmen zou de Benelli daarentegen de Honda weer een plaatsje terug moeten kunnen verwijzen. De Italiaan betreedt het strijdperk immers met dubbele remschijven voor, die door vier- zuiger remklauwen in de tang worden geno- men. De tweecilinder schittert weliswaar met een uitstekende remstabiliteit en een uiterst helder drukpunt, toch is de vertra- ging van het remsysteem maar middelmatig. Ook het aanspreken van de remmen is niet van heel hoog niveau, bovendien neigen de remmen na enkele noodstops, ondanks twee fikse Ø 320 mm schijven, tot fading. Meer is beter? Niet in dit specifieke geval. De enkele schijf met relatief eenvoudige dubbelzuiger remklauw van de Honda doet zijn werk merk- baar beter. Het spontanere aangrijpen, zon- der agressief te zijn, in combinatie met een betere vertraging zorgt ervoor dat de Honda ook hier de meeste punten verzamelt. En dat Flink bochten veroveren gaat met de gecultiveerde Honda als vanzelf. De enorme actie- radius krijg je op de koop toe. In rechterbochten gooi je de Benelli moeiteloos plat, in linkerbochten wordt de mogelijke hellingshoek flink beperkt door de schrapende jiffy. ondanks dat de machine achter tijdens nood- stops lang niet zo braaf in het spoor blijft als de Benelli, waarvan het ABS bovendien ook nog uitschakelbaar is. Wat betreft remstabi- liteit wint de Benelli dus, terwijl de Honda op het gebied van doseerbaarheid en werking de neus voor heeft. Een kleine voorsprong ook voor de Italiaan bij de uitrusting. Weliswaar scoren geen van beide punten als het gaat om de aanwezigheid

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3