MotoPlus 2018/01

test + techniek MOTOPLUS 23 BENELLI TRK502 – HONDA CB500X VERGELIJKINGSTEST MEETWAARDEN Zoiets zie je niet vaak: de Honda trekt een vermogens- curve op het papier die langs een liniaal lijkt getrokken. De Benelli-twin levert tot aan de 7.000 toeren weliswaar meer vermogen, maar moet ook 41 kilo meer in beweging zetten. De iets minder toeren draaiende Benelli weet de plus aan vermogen in de praktijk dan ook niet in klinkende munt om te zetten. Vanaf 7.000 toeren neemt de Honda sowieso het voortouw wat betreft toeren maken en top- vermogen. Waar de Benelli-twin zich middels flinke tril- lingen wat vermoeid richting begrenzer opwerkt, blijven de mechanische uitingen bij de Honda prima binnen de perken. Fijne aandrijflijn. V RMOGENSMETING 1 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/- 5%. MOTOR Bouwwijze tweecilinder viertakt parallelmotor tweecilinder viertakt parallelmotor Boring x slag 69,0 x 66,8 mm 67,0 x 66,8 mm Cilinderinhoud 500 cc 471 cc Compressieverhouding 11,5 : 1 10,7 : 1 Injectie 2x Ø 37 mm 2x Ø 34 mm Koppeling natte multiplaat natte multiplaat Max. vermogen* 35,0 kW (48 pk) bij 8.500 tpm 35,0 kW (48 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel* 46 Nm bij 6.000 tpm 43 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen vakwerkframe stalen brugframe Voorvork upside-down voorvork, Ø 50 mm telescoopvoorvork, Ø 41 mm Remmen v/a Ø 320/260 mm Ø 320/240 mm Hulpsystemen ABS ABS Wielen 3.50 x 17; 4.50 x 17 3.50 x 17; 4.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17 120/70ZR17; 160/60ZR17 Banden in test Pirelli Angel ST Dunlop Trailmax D609 'K' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.525 mm 1.420 mm Balhoofdhoek 65,0° 64,5° Naloop n.b. 108 mm Veerweg v/a 145/135 mm 140/140 mm Zithoogte 1 800 mm 800 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 239 kg 198 kg Laadvermogen 1 188 kg 182 kg Tankinhoud 20,0/3,0 l 17,3 l Onderhoudsinterval 6.000 km 12.000 km Prijs NL € 6.750,- € 7.358,- Prijs B € 5.590,- € 6.299,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 165 km/uur 175 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 6,6 sec 5,9 sec 0 - 140 km/uur 15,1 sec 13,5 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 6,3 sec 7,1 sec 100 - 140 km/uur 9,5 sec 9,3 sec VERBRUIK Secundair testtraject 1 op 25,6 1 op 31,3 Actieradius secundair 513 km 541 km * Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen TECHNISCHE GEGEVENS Benelli TRK502 Honda CB500X Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm 5 10 15 20 25 30 35 40 Honda CB500X 34,4 kW (46,7 pk) bij 8.300 tpm 43,2 Nm bij 6.500 tpm Benelli TRK502 32,9 kW (44,7 pk) bij 8.000 tpm 45,5 Nm bij 5.900 tpm 30 35 40 45 50 Koppel in Nm 15 30 45 20 5 35 50 25 10 40 2 1 0 4 3 7 6 5 12 11 10 9 8 meer beweging in de Italiaan. Dat is deels ook terug te voeren op de weinig harmonieuze afstelling van het rijwielgedeelte. De niet-instelbare voorvork kent met name wat betreft de uitgaande demping een bijzonder stevige afstelling, terwijl de achterschok- breker juist heel soft is afgesteld. Dit trouwens zonder bovenmatig veel rijcomfort te bieden, korte oneffenheden worden weinig subtiel, eerder nogal houterig ver- werkt. De CB500X komt wat dat betreft veel beter gebalanceerd voor de dag, voor- en achterzijde zijn duidelijk beter op elkaar ingespeeld. De achterschokbreker heeft tevens een beter weer- woord tegen kleine oneffenheden, al verwerkt hij stevige hobbels ook niet bijzonder subtiel. Desondanks is de Honda duidelijk resoluter en directer bij het kiezen en houden van de perfecte lijn, voelt veel dynamischer. Wanneer het wegdek droog is althans. In de regen komt de met Pirelli Angel ST’s geschoeide Benelli weer duidelijk beter voor de dag dan de Honda, die op Dunlop Trailmax- schoeisel staat. Bij slecht weer kan de TRK502 bovendien nog een andere troef uitspelen: het brede kuipwerk en de hoge ruit beschermen zowel rijder als passagier zeer goed tegen de rij- wind. Rijder en passagier zitten achter het kleinere Honda-ruitje weliswaar turbulentievrij, de bescherming tegen regen en wind is echter duidelijk meer bescheiden. Wie ’s nachts richting huis rijdt, mag zich op de Benelli bovendien verheugen op een verhelderende lichtbundel die door de conven- tionele koplamp op het wegdek wordt geprojecteerd. De Honda mag dan met een op papier hoogwaardigere LED-unit zijn uitge- >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3