MotoPlus 2018/01
22 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST BENELLI TRK502 – HONDA CB500X De analoge toerenteller is weliswaar niet modern, maar wel functioneel. Het dashboard biedt onder meer een versnellingsindicator. De bekende Honda-cockpit is niet een van de meest sexy instrumenten- clusters op de planeet. De druktoet- sen laten zich beter bedienen dan die van de Benelli. Met zijn fikse front oogt de TRK502 enorm volwassen. Voor de rijder rijst een flinke tank de hoogte in. In directe vergelijking met de Benelli oogt de Honda bijna frivool elegant, een indruk die in de rijeigenschappen wordt weerspiegeld. De op het oog prima reminstallatie met dubbele Ø 320 mm schijven en vier- zuiger remklauwen presteert slechts op gemiddeld niveau. BENELLI TRK502 HONDA CB500X A simple solution: de enkele schijf in het voorwiel met dubbelzuiger rem- klauw oogt niet heel uitgebreid, maar doet zijn werk gewoon goed. een verbazingwekkende 41 kilo minder in de weegschaal waardoor hij qua prestaties toch grotendeels het voortouw op de Chinese Italiaan neemt. Bovendien draait de Honda veel gretiger toeren, loopt uiterst monter door tot de begrenzer bij negenduizend toeren ingrijpt, waar de TRK nogal lusteloos door het laatste deel van zijn toerenbereik klimt. Wat betreft gasaanname en lastwisselreacties daarentegen, liggen beide op een vergelijkbaar niveau. Verbazingwekkend genoeg laat die ruim 40 kilo aan additioneel gewicht op de Benelli zich nauwelijks gelden op het gebied van handling. De 502 stuurt gewillig in, vereist echter wel een meer dwingende hand wanneer je hem wat dieper de bocht in wil drukken en houden. Helemaal niet slecht, maar toch gaan de punten op dit onder- deel duidelijk naar Honda. Veertig kilo minder op de botten in combina- tie met een tien centimeter kortere wielbasis doet de Honda bijna als vanzelf insturen, terwijl ook het omgooien een fluitje van een cent is. Niet dat de Honda vervolgens heel neutraal de bocht neemt, maar hij vereist toch heel wat minder stuurkracht dan de Benelli. Een tendens die extra wordt versterkt wanneer asfalt van wat twijfel- achtig allooi de weg van beide kruist, dan komt er namelijk duidelijk
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3