MotoPlus 2018/01

eerste test MOTOPLUS 17 DUCATI MULTISTRADA 1260S EERSTE TEST ■■ MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder vier- takt 90° V-motor, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, variabele desmodromische klep- bediening, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 56 mm, geregelde katalysator, 520 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling (met anti-hop functie), zesversnellingsbak, X-ring-ketting, secundaire overbrenging 40 : 15. Boring x slag 106,0 x 71,5 mm Cilinderinhoud 1.262 cc Compressie 13,0 : 1 Max. vermogen 116,2 kW (158 pk) bij 9.500 tpm Max. koppel 129,5 Nm bij 7.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motor als dragend deel, KYB upside-down voorvork Ø 48 mm, volledig instelbaar (S: Sachs, volledig elektronisch instelbaar), enkelzijdige aluminium swingarm met Sachs-monoschok- breker en hevelsysteem, volledig instelbaar (S: volledig elektronisch instelbaar), dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger rem- klauwen (dubbele schijfrem voor Ø 330 mm), schijfrem achter Ø 265 mm met tweezuiger remklauw, ABS. Wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17 Banden in test Pirelli Scorpion Trail II ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.585 mm, balhoofdhoek 25,0°, naloop 111 mm, veerweg v/a 170/170 mm, zithoogte 825-845 mm, droog- gewicht 209 kg (S: 212 kg, D-Air: 213 kg, Pikes Peak: 206 kg), rijklaar gewicht volgetankt 232 kg (S: 235 kg, D-Air: 236 kg, Pikes Peak 229 kg, alle gewichten met tank 90% vol), tankinhoud 20,0 liter. Garantie 2 jaar Mobiliteitsgarantie 2 jaar Service-intervallen elke 15.000 km TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI MULTISTRADA 1260 (S / S D-Air / Pikes Peak tussen haakjes) die van de Enduro-modus, maar dan wel met vol vermogen. De reden hiervoor is dat vering en demping in de andere standen tamelijk zacht zijn. Die zachte demping veroorzaakt ‘bump steer’, wat betekent dat de gekozen lijn niet loepzuiver wordt behouden als er veerbewegingen zijn ten gevolge van oneffen- heden in het wegdek. De Enduro-stand geeft meer ingaande demping, wat dit grotendeels wegneemt. De nieuwe mogelijkheid om de veervoorspanning van de achtervering te ver- stellen is een aardige aanvulling. Later spreek ik met de testrijder en als ik hem naar zijn favoriete instellingen vraag, blijken dat dezelf- de te zijn als de mijne. Voor sportief gebruik is dat dus de tip van de dag! Ducati voert trouwens een strakke choreo- grafie om deze 1260 als toermotor te positio- neren. Dit begint al met de Ducati-testrijders, die aantreden in kleding met gele fluostrepen en met – hou je vast – systeemhelmen. Op de testroute werd goed doorgereden, vrij- wel enkel over krappe bergweggetjes en op de paar piepkleine stukjes snelweg werd de snelheid beperkt tot een boemelgangetje van zo’n 120 km/uur. Er valt dus niets te zeggen over stabiliteit op hoge snelheid, trillingen of stuurgedrag. Laten we het zo zeggen: als de eerste Multistrada op deze manier was geïntroduceerd, was Ducati er misschien niet mee weggekomen. Maar nu is het zeker begrijpelijk, enerzijds omdat KTM aan de deur klopt als het gaat om de hardcore sportief georiënteerde allroad-rijder, en anderzijds omdat de schare iets gematigdere rijders heel veel groter is. De conclusie is dat de nieuwe Multi- strada van alles duidelijk méér heeft. En is het een goed ding? Jazeker, het is een dijk van een machine, die de lastige spagaat tussen toermotor en adrenaline excellent weet te overbruggen. Het grenst haast aan het ongelooflijke hoe een allroad met een focus op toeristisch gebruik middels hoogwaardige techniek topprestaties zó toegankelijk weet te maken. En is de Multistrada ook goed genoeg? Voor de doelgroep beslist. Bij de introductie van de eerste Multistrada werd deze gepre- senteerd als de machine met vier karakters in één machine en nu wordt er wat opgeschoven van branie naar balans, van sport naar toer. En dat lijkt een slimme zet. Er zit naar mijn smaak iets te veel ‘Audi’ in deze Ducati: het ziet er gelikt uit, het hele marketingplaatje klopt van voor tot achter, als statusobject werkt het prima (dat is nou eenmaal voor veel mensen erg belangrijk) en objectief is er niets mis mee. Het lijkt echter alsof er wat Italiaanse peper verdwenen is uit het recept. Ducati zal pareren dat ze daarvoor de Pikes Peak hebben. In ieder geval zal de Multistrada 1260S zeker hoger scoren in de puntentabel van MotoPlus en dat is maar goed ook, want de prijskaartjes zijn zo’n € 1.500 gestegen. Voor € 23.990,- is de 1260S vanaf nu af te halen bij de Ducati-dealer. De eerste geluiden zijn dat er motoren van andere merken op worden ingeruild, met name BMW, en daarmee lijkt de insteek van Ducati te gaan werken. Want ook voor verkoopaantallen geldt: méér is beter. < Kleuren rood (S: rood, wit, grijs, S D-Air: rood, Pikes Peak: rood-wit-zwart) Prijs Multistrada 1260 NL € 19.690,- / B € 18.290,- Prijs Multistrada 1260S NL € 23.990,- / B € 20.790,- Prijs Multistrada 1260S D-Air NL € 24.690,- / B € 21.490,- Prijs Multistrada Pikes Peak NL € 29.940,- / B € 25.290,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99 , www.ducati.nl U WILT MEER? Net als voorheen heeft Ducati voor de Multistrada een viertal accessoire- pakketten ontwikkeld, die overigens allemaal gecombineerd kunnen worden. Onderstaand een beknopt overzicht: • Touring Pack: handvatverwarming, zijkoffers en middenbok. Naar verwach- ting verlaat vrijwel geen Multistrada de showroom zonder dit pakket. • Sport Pack: straatlegale uitlaat ‘Ducati Performance by Termignoni’, CNC-gefreesde aluminium rem- en koppelingsreservoirs en carbon voorspatbord. • Urban Pack: topkoffer, tanktas met slot (slim!) en USB-aansluiting. • Enduro Pack: extra LED-lampen en ‘Ducati Performance compo- nents by Touratech’, zijnde valbeugels, radiateurbeschermer, carter- bescherming, grotere voet voor zijstandaard en offroad-voetsteunen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3