MotoPlus 2018/01
14 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST DUCATI MULTISTRADA 1260S delen. En toen kwam de presentatie pas echt op dreef, want wellicht kun jij daarmee zelfs een inspirator zijn voor andere Ducati-rij- ders. Kijk, dan zitten we pas echt hoog in de piramide van Maslov. En het gaat nog verder! Om dit alles te stimuleren, is er een belonings- systeem opgezet, waarin het uploaden van je kilometers en reizen punten en prijzen oplevert. Ik was benieuwd, dus zocht direct in de app-store, maar deze app blijkt pas vanaf februari beschikbaar te zijn. Waarschijnlijk. Het is tekenend voor Ducati hoe het als een van de eersten nieuwe technieken en ont- wikkelingen omarmt, en tegelijkertijd ben ik benieuwd hoeveel vraag hiernaar is. Een van de charmes van motorrijden is toch ook dat je lekker de hele boel achter je laat. Naast motorblok en elektronica zijn eveneens sig- nificante veranderingen doorgevoerd aan het rijwielgedeelte. Door de langere achterbrug groeide de wielbasis met 56 millimeter naar liefst 1.585 millimeter. Doordat het achter- wiel verder naar achteren staat, wordt de gewichtsverdeling over voor-en achterwiel minder (negatief) veranderd wanneer gereden wordt met twee personen en/of bagage. Daar- naast is de balhoofdhoek voortaan één graad vlakker en de naloop vijf millimeter groter. Dit alles duidt op een rustiger stuurgedrag, maar Ducati claimt een sneller en neutraler sturen. We gaan het zien, want straks worden we een heuse racebaan op geloodst. ‘Sponsored by EU-funds’ zien we de meest prachtige ‘carre- tera’ de bergrug over zwieren. Maar eerst lopen we een kort rondje om de 1260S, waarmee we een rit van 250 kilometer over het vulkaaneiland Gran Canaria gaan rijden. De machine is uitgerust met een Touring-pack, bestaande uit zijkoffers, middenbok en handvatverwarming. Als eerste valt de stijlvolle antraciet metallic lak met een grove glitter op. In het algemeen geeft de 1260 een hoogwaardige indruk en dat mag natuurlijk ook wel voor het geld, want de basisprijs van de S-versie bedraagt namelijk bijna 24 mille. Een voorbeeld hiervan is de duogreep/kofferrek, wat één gietstuk is en waarin de montagepunten voor de koffers bijna onzichtbaar zijn verwerkt. Ook zonder koffers ziet de Duc er strak uit en dat kan niet van elke allroad gezegd worden. Minder elegant zijn de vijf kabels en leidingen welke aan beide zijden van het stuur zichtbaar zijn. Spelend met de menu’s blijkt dat deze inder- daad eenvoudig te bedienen zijn. Als collega’s wegrijden, laten enkelen de motor direct afslaan en dit zal niet de laatste keer zijn vandaag. De dosering van de kop- Fraaie, van achter verlichte knoppen, handig in het donker. De elektronica is inderdaad eenvoudiger te bedienen. Kijk eens hoe mooi die kettingkast doorloopt, dat vangt veel vet op. Waarom heeft niet elke motor dit? Mooi TFT-dashboard met zeer verhelde- rende grafische weergave van wat elke instelling doet. Dat voegt echt iets toe.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3