MotoPlus 2018/01
12 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST DUCATI MULTISTRADA 1260S In 2010 was de eerste Multistrada Ducati’s woeste introductie in het zware allroad-segment. Als nieuwkomer moet je jezelf stevig positioneren en de Ducati trapte de deur finaal in. Dit was dé machine voor de sportrijder die een allroad wilde. De tweede editie was de wat mildere 1200 DVT (Desmodromic Variable Timing), wiens hoofdtaak het leek om aan de Euro4 emissie-eisen te vol- doen, en toen werd Ducati Dynamic Suspension gelanceerd. Voor 2018 arriveert de Multistrada 1260, waarbij het adagium vooral ‘méér’ lijkt te zijn. Een groter slagvolume, meer elektronische hulpmiddelen en een gewijzigd rijwielgedeelte waarvan de wielbasis 52 millimeter meer meet. Ook zo benieuwd of méér ook altijd beter is? | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Ducati/Milagro | MÉÉR IS BET De presentatie van de nieuwe Multistrada opent op de eerste pagina met ‘comfort and performance’ en tijdens de latere rit zullen dit profetische woorden blijken, want dat is een uitstekende samenvatting. De 1260 is door een reeks modificaties comfortabeler geworden, waarbij de betere prestaties juist bijdragen aan het comfort. Door de slag van 67,9 naar 71,5 millimeter te vergroten, terwijl de boring 106 millimeter blijft, is het midden- gebied volgens Ducati significant sterker geworden. Product manager Federico Valen- tini zegt dat vanaf 3.500 toeren per minuut 85% van het maximum koppel beschikbaar is en dat het koppel bij 5.500 toeren nu 18% hoger is dan voorheen. Nu is dat geen luxe, want de oude 1200 DVT heeft een stevige kop- peldip in het middengebied. De topprestaties zijn fractioneel toegenomen en men claimt nu 129,5 Nm bij 7.500 toeren en 158 pk bij 9.500 toeren, ten opzichte van 152 pk voor de 1200 DVT. En méér is bijna altijd goed, tenzij het om tailleomvang of schuldenlast gaat. De service-interval is verlengd van 12.000 naar 15.000 kilometer en de kleppentrein behoeft slechts eens per 30.000 kilometer aandacht, ideaal voor toerrijders. Ook het elektronica- pakket bevat meer techniek, waaronder VHC (Vehicle Hold Control). Op een helling stilstaand, volstaat een kort, stevig bedienen van voor- of achterrem om de achterrem vast te houden gedurende maximaal negen seconden. Overigens is het complete elektro- nicasysteem opgewaardeerd, onder andere met DQS (Ducati Quick Shifter) voor op- en terugschakelen, evenals nieuwe functies van de bedieningsknoppen, waarbij een eenvoudi- gere structuur vooropstond. Daarnaast is ook het 5-inch TFT-dashboard opgewaardeerd. Dit ziet er schitterend uit en de nieuwe iconen tonen treffend wat die ene instelling nu ver- andert. Vreemd dat een GPS-steun ontbreekt, of de mogelijkheid deze te monteren. Wel is er nu een bandenspanningssysteem, waar- door de bandenspanning afleesbaar is op het dashboard. Tot slot is de Multistrada de eerste Duc die met de Ducati Link App wordt uitgerust. Geinig is de datalogger, die allerlei snelheden en hellingshoeken bijhoudt. Privacy is dan wel een dingetje en vragen hierover werden iets te lichtzinnig beantwoord. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je bij een ongeval betrokken raakt. Lollig dat je op afstand de elektronische settings van jouw Multistrada kunt uitlezen en instellen en dat gegevens over onderhoud beschikbaar zijn. En tot slot kun je de GPS- data over gemaakte trips uploaden om jouw opwindende avonturen met de hele wereld te >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3