MotoPlus 2018/01
nieuws MOTOPLUS 11 ANTWOORDEN: 1 3 4 2 TEST JE THEORIEKENNIS Net zoals in de voorgaande MotoPlus-edities hebben we ook in dit nummer weer een viertal theorievragen voor je om je geheugen op te frissen. Mocht dat tegen- vallen, dan kun je op www.online-theorie-examen.nl met de MotoPlus-inlogcode 39173623 je kennis bijspijkeren door een aantal proefexamens te maken. 2. 50 km/uur 3. B 1. Nee 4. Nee MOTORMERKNAAM ONDER DE HAMER Excelsior-Henderson is een naam die waarschijnlijk enkel bij echte klassiekerliefhebbers een belletje doet rinkelen. En dat terwijl dit legendarische Ame- rikaanse merk in het verleden met Harley-Davidson en Indian de ‘Big Three’ van de Verenigde Staten vormde. De wereldwijde economische crisis aan het begin van de jaren ’30 van de vorige eeuw werd het einde van de motorfabrikant uit Chicago, die vooral bekend stond om zijn zware viercilinders. In 1999 werd gepoogd het merk nieuw leven in te blazen met de lancering van een chopper (zie foto), maar dat project stierf al een stille dood in de aanloop- fase. Nu wordt het merk inclusief alle intellectuele eigendommen, naamrechten, patenten etc. geveild tijdens de Annual Motorcycle Auction in Las Vegas, vanaf 23 januari. Naast Excelsior-Henderson maken onder meer ook 1.750 klassieke motoren deel uit van de veiling. Info: www. mecum.com TOP-QUOTE “Verstappen is de nieuwe ster van de Formule 1. Hij heeft wel wat weg van Johann Zarco, geen van beide zal ooit remmen. Je moet wel aan de kant, anders is er een grote kans dat je er allebei uit ligt!” Levende MotoGP-legende Valentino Rossi (38) heeft niet alleen oog voor de motorsport. Hij is zelf een begenadigd rallycoureur, testte al eens een Ferrari F1-auto en volgt de Formule 1 op de voet, waarbij hij zijn bewondering voor Max Verstappen niet onder stoelen of banken steekt. “Het liefst zie ik twaalf Verstappens op de grid!” NIEUW RUBBER VAN BRIDGESTONE Met de T31 heeft Bridgestone de opvolger gepresenteerd van haar populaire sportieve toerband T30 Evo. De T31 borduurt voort op de kwaliteiten van zijn voorganger en heeft volgens Bridgestone flinke stappen gezet op het gebied van vertrouwen, feedback en grip. Zo is onder meer de grip op nat én koud wegdek sterk verbeterd, niet alleen door een verhoogd aandeel silica in de compound, maar vooral door een effectievere verdeling ervan in het rubber. Verder kreeg de T31 ook een vol- ledig nieuw ontwikkeld profiel, dat ener- zijds zorgt voor een verbeterde afvoer van water maar daarnaast ook bijdraagt aan de stabiliteit. De vernieuwde samenstelling van het rubber in combi- natie met een groter contactvlak onder hellingshoeken, evenals een aangepaste stijfheid van de profielblokken, heeft vol- gens Bridgestone ook een positief effect op de grip/tractie onder hellingshoeken en de remweg. De allround prestaties van de in alle courante maten leverbare sport-toerband (ook voor zware GT’s) zijn dus sterk verbeterd, dit overigens zonder dat de levensduur het kind van de reke- ning is geworden. Die is namelijk gelijk gebleven. De nieuwe Bridgestone T31 is al vanaf deze maand lever- baar.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3