MotoPlus 2013/02
DAKAR RALLY SPORT sport MOTOPLUS 91 een uur door elektrische problemen. Barreda Bort toonde agressiviteit en een enorme snelheid, die weliswaar tot vier etappe- zeges leidden, maar de 29-jarige Spanjaard verspeelde door een kapot achterwiel en een defecte benzinepomp een uur of drie. In de haast om terug te komen blesseerde hij zijn schouder, hand en pols ernstig door harde crashes, maar het illustreert desalniettemin de kwaliteiten van Barreda, die zich na de technische tegenslag nog op wist te werken van de 59e naar de zeventiende plaats, op ruim drie uur van Despres… Frans Verhoeven mikte voor aanvang van zijn achtste Dakar op een top 5-plek in het eindklassement. Het werd een zwaarbevochten negende positie. Wel is de schijnbaar onverwoestbare 46-jarige Verhoeven dankzij zijn grandioze winst in de twaalfde etappe de meest succesvolle Nederlandse motorrijder in de Dakar. Het was Verhoevens vierde Dakar-zege, waar- mee hij Gerard Jimmink voorbij ging. De geboren Tilburger droeg zijn etappezege op aan de op 12 januari bij een auto-ongeluk in Frankrijk om het leven gekomen voormalige baas van Yamaha Frankrijk, Jean-Claude Olivier (tevens vriend en ‘beschermheer’ van Stéphane Peterhansel). Olivier werd in 1985 zelf tweede in de Dakar achter Gaston Rahier en ondersteunde daarna jarenlang veel Fran- se Yamaha-rijders. “Deze overwinning maakt mijn hele Dakar goed”, vond Verhoeven. “Het was zo’n dag waarop alles klopte, alles wat ik deed pakte perfect uit.” Verhoeven wisselde sterke dagen af met minder geslaagde optredens. Zo verloor hij na een tweede plaats in de eerste etappe een dag later kostbare tijd toen hij – evenals veel anderen – moeite had om een waypoint te vinden. In de vierde etappe liep hij door een losgeschoten stekkertje van de benzinepomp tegen een schade van ruim drie kwartier aan en in de achtste etappe was hij een van de vele rijders die een navigatiefout maakte. “Ik wist dat we fout zaten, maar ik wilde bij (klassementsleider) Olivier Pain blijven. Hij is normaal een goede navigator, maar hij wilde niet toegeven dat hij fout zat”, luidde Verhoevens opvallende commentaar. Ook gaf hij toe dat hij beter merkgenoot David Casteu had kunnen volgen: die werd zesde en nam de algemene leiding over. Aan snelheid ontbrak het Verhoevens Yamaha niet. Tijdens die achtste etappe werd zijn YZ450F gemeten met een topsnelheid van 174 km/uur. Daags na zijn klinkende etappewinst kwam Verhoeven in de problemen toen hij als eerste het spoor moest zoeken. De eerder knap van plaats 27 naar de zevende positie opgeklom- men Yamaha-man, azend op de zesde plek van Pain, verloor tot zijn eigen grote teleurstelling ruim 25 minuten. Het tekent de mentaliteit van Verhoeven dat hij op de laatste dag nog vol in de aanval ging om de 1.31 minuut te overbruggen tussen hem en achtste man Piz- zolito. Verhoeven kwam 28 seconden tekort, maar kroop door het oog van de naald toen Jurgen van den Goorbergh had de eerste week veel problemen met zijn buggy (voorzien van een Suzuki Hayabusa- blok), maar reed de Dakar wel uit. Vorig jaar viel kistrijder Hans-Jos Lief- hebber in de slotfase uit, nu bereikte hij de finish als 51e. Ondanks deze schuiver finishte Jan van Gerven op een keurige 41e plaats. Henk Knuiman finishte ook in zijn negende Dakar; hij werd negentiende. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3