MotoPlus 2013/02

SPORT DAKAR RALLY 90 MOTOPLUS sport etappe – de Yamaha van Frans Verhoeven voor de KTM van Faria, de Husqvarna van Joan Barreda Bort, de Sherco van Alain Duclos en de Honda van Helder Rodrigues – ten spijt. De wedstrijd van 2013 leek bij uitstek kansen te bieden voor een vertegen- woordiger van een jongere generatie, maar die knock-out bleef uit. Despres’ generatiege- noot Francisco Lopez (37) toonde andermaal zijn snelheid met vier overwinningen, maar zelfs in zijn zesde Dakar kwamen nogmaals de tekortkomingen van de Chileen op het vlak van navigatie pijnlijk aan de oppervlakte. Despres’ trouwe luitenant Faria – ook al 43 – nam Lopez’ tweede plaats over omdat de Chileen voor de allerlaatste dag ook nog tank. Bovendien liep hij een etappe-overwin- ning mis toen hij op dag 8 niet door durfde te zetten: samen met landgenoot Paulo Goncalves was hij de enige toprijder die de juiste koers had gevonden, maar Rodrigues – in 2011 en 2012 derde in de Dakar – ver- trouwde het niet en keerde om. Uiteindelijk werd Rodrigues zevende. Dat zijn Argentijnse teamgenoot Javier Pizzolito achtste werd in de eindstand zal bij Honda als een meevaller- tje zijn begroet. Paulo Goncalves zorgde met een tiende plaats voor de vierde construc- teur in de top 10. Op zijn Husqvarna maakte de snelle Goncalves ook – bijna traditioneel – fouten en moest samen met zijn teamgeno- ten Joan Barreda Bort en Alessandro Botturi (lang vijfde, maar met onherroepelijke motor- schade in de voorlaatste proef) ervaren dat de Husky van het Speedbrain Team nog niet rijp is voor de hoofdprijs in de zwaarste rally ter wereld. Goncalves verloor onder meer een nieuw blok moest laten monteren en die blokwissel levert reglementair 15 straf- minuten op. Van Faria had Despres niets te vrezen: toen de Portugees na de rustdag het klassement leidde, merkte hij meteen op dat hij in Zuid-Amerika was om zijn kopman te helpen, zoals dat al sinds de rally van 2010 in zijn systeem zit. Op de laatste dag kreeg Faria ondanks een schuivertje nog een etappezege in de schoot geworpen vanwege Lopez’ straftijd. Vierde man Ivan Jakes was naast de grote onbekende ook de grote verrassing in het klassement. De 39-jarige Slovaak finishte in vijf Dakars slechts één keer eerder, anoniem als 43e, dit jaar reed hij voor de rustdag dankzij uitgekiend navigeren de top 6 binnen om vervolgens nog twee plaatsen te klim- men. Juan Pedrero Garcia kon na het wegval- len van Coma voor eigen kansen rijden, maar verder dan het evenaren van zijn vijfde plaats algemeen van 2011 kwam de Spanjaard door wisselend presteren niet. Op de laatste dag ging hij nog van start met een nieuw blok. Yamaha-rijder Olivier Pain was op de zesde plaats de eerste niet-KTM-rijder. Hij leidde vier dagen, maar op dag 8 ging hij als roer- ganger van een groep volgers navigerend in de fout en na de rustdag moest hij zijn haast om terug te komen bekopen met twee ste- vige crashes, wat tijdverlies en een pijnlijke elleboog opleverde. Met Henk Hellegers als teammanager kwam HRC-Honda weer terug in de rally en een onverdeeld succes werd het niet. Hellegers wees er op dat pas een half jaar voor aan- vang van de Dakar serieus werd begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe rally- machine. De van Yamaha gekomen Helder Rodrigues ging als de brandweer tijdens de Rally van Marokko, maar liet daar naast drie imponerende dagoverwinningen ook benzine- problemen noteren. Die staken ook in Zuid- Amerika weer de kop op, inclusief een lege Frans Verhoeven was content met zijn Yamaha, maar bleef ondanks een etappe- overwinning steken op de negende plaats. Debutant Alex van Ginkel bewaarde de rust en haalde keurig de finish. De 19-jarige Robert van Pelt was de verrassing van de rally.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3