MotoPlus 2013/02
+++ TIPS & TRICKS +++ TIPS & TRICKS +++ tips & tricks MOTOPLUS 81 @KNMV.nl KUN JE DE HELE WINTER DOORRIJDEN? Na een periode van zacht weer is het landschap de laatste weken wat vaker wit gekleurd en dat roept meteen de vraag op wanneer de grens van het motor- rijden in de winter is bereikt. Laten we eerst kijken wat je moet doen om wél verantwoord door te kunnen rijden. Daarbij onderscheiden we twee factoren: de berijder en de motor. Om met dat laatste te beginnen, is er de technische staat van de motor. Uiteraard moeten de banden tiptop zijn, met voldoende profiel en de juiste span- ning. Wat extra aandacht voor de verlichting kan geen kwaad, want slecht zicht en veel donkere perioden horen bij deze tijd van het jaar. Is er gepekeld? Bescherm je motor. In de handel is speciale spray ver- krijgbaar om corrosie door zout te beperken, schar- nierende delen kun je met teflon behandelen. Als de motor bij vorst wat langer buiten staat, kan het geen kwaad om een flesje slotontdooier bij je te steken (voor het contactslot, de tankdop etcetera). De echte doorrijders hebben vaak al aan zichzelf gedacht door hun motor uit te rusten met accessoires als een windscherm en handvatverwarming. Zorg altijd dat je warm blijft met goede beschermende kleding. Denk bij lage temperaturen aan speciale onderkleding, eventueel aangevuld met windstoppers. Vergeet vooral niet om een anticondensvizier, bijvoorbeeld een pinlock, te gebruiken. En dan die beslissende vraag: wanneer laat je de motor staan? Mijn antwoord: als er sneeuw of ijzel ligt! Kies dan gewoon ander vervoer, want slippen op twee wielen gaat niet. Dat moet je in het dagelijks verkeer niet willen en vergeet al die stoere verhalen op de motorfora (alleen voor een kleine groep motorsporters gelden andere criteria). Houd vooral het weerbericht in de gaten. Voor de doorrijder in de winter geldt: kijk ’s morgens eerst naar buiten wat voor weer het is, voordat je je tanden poetst! Arjan Everink (KNMV rijopleidingen) Ook een vraag over de motor- fiets in het verkeer? Mail hem aan redactie@motoplus.nl . Elke maand selecteren wij één vraag, waar Arjan Everink antwoord op zal geven in MotoPlus. Kijk ’s morgens eerst naar buiten wat voor weer het is, voordat je je tanden poetst EROPUIT MET HEIN GERICKE EN TOEN WAS ER LICHT! Waarom lopen wandelaars en andere buitensportfans toch altijd de deur plat bij outdoorzaken waar ze een vermogen kwijt zijn aan kleding? Omdat ze niet weten dat ook fabrikanten van motorkleding robuuste maar beduidend gunstiger geprijsde outdoorkleding in het programma hebben. Hein Gericke bijvoorbeeld met de huismerken Speedware en All Season. Het damesjack ‘Oslo’ kost slechts € 99,95 en ook voor het heren- model ‘Trondheim’ betaal je met € 119,95 niets te veel. Op www.hein-gericke.nl vind je nog veel meer van deze aanbiedingen. Bijna productierijp is het, het nieuwe LED-systeem ‘Exoled-lite’ dat dit jaar op de eerste modellen van helm- fabrikant Scorpion wordt geïntro- duceerd. Volgens de fabrikant is de helm aan beide zijkanten en aan de achterzijde voorzien van een speci- ale LED-lichtgeleiding, die op punten zonder dekkende laklaag door het materiaal van de buitenschaal schijnt. Bijzonder is de stuureenheid van de lichtband, die op remmen en accelereren reageert en waardoor de achterste LED als een extra remlicht werkt. Als de sensoren een opvallende verandering van houding registreren (bijvoorbeeld bij een val), moet de helm met maximale knipper- intensiteit de plek van het ongeval markeren. Middels een stekker in de helmkraag is het systeem weer op te laden. Prijzen van de bijzondere helmen zijn nog niet bekend. Info: www.scorpionsports.eu Echt licht: lichtgeleiding in het materiaal van de buitenschaal zorgt ervoor dat de merklogo’s en het achterlicht gaan branden. Dit jaar moeten de Exo 1000 Air integraalhelm en de VX-20 Air optioneel van de opvallende LED- techniek kunnen worden voorzien.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3