MotoPlus 2013/02
+++ TIPS & TRICKS +++ TIPS & TRICKS +++ PRAKTIJK TIPS & TRICKS 80 MOTOPLUS tips & tricks PRAKTIJKTIPS MOMENTSLEUTELS GETEST: VER, GEL, GOED GILLES HEEFT DE OPLOSSING MET GEVOEL A.U.B.! 1 Een momentsleutel is een gevoelig meetwerktuig en dient altijd als zodanig behandeld te worden. 2 Een momentsleutel is er niet om schroeven of bouten los te draaien. De omschakeling naar linksom draaien zit er louter en alleen op omdat er ook links- draaiende windingen zijn. 3 Een aantal momentsleutels dient na gebruik altijd ontspannen te worden, dus op de laagste schaalwaarde te wor- den teruggedraaid. 4 Rustig en gelijkmatig werken en de momentsleutel niet geforceerd gebruiken. Na gebruik veilig opbergen, want een val is in de regel funest voor het mechaniek. 5 Regelmatig laten onderhouden. Op de werkvloer is een momentsleutel na zo’n 5.000 gebruiksmomenten of een- maal per jaar aan een servicebeurt toe. Voor particuliere gebruikers is dat wat te veel van het goede, maar de kostbare sleutel een keer in de twee, drie jaar na laten kijken kan geen kwaad. BASIS AANDRAAIMOMENTEN Stalen bouten in stalen windingen (of stalen moeren op stalen bouten) Bout/moer M5 (SB* 7 of 8) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 tot 6 Nm Bout/moer M6 (SB 8 of 10) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 tot 11 Nm Bout/moer M8 (SB 12 of 13) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 tot 25 Nm Bout/moer M10 (SB 14 of 17) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 tot 50 Nm Bout/moer M12 (SB 17 of 19) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 tot 85 Nm Bout/moer M14 (SB 19 of 21) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 tot 110 Nm Bout/moer M16 (SB 22 of 24) . . . . . . . . . . . . . . . . 125 tot 155 Nm Stalen bouten in aluminium windingen (of aluminium moeren op stalen bouten) Bout/moer M5 (SB 7 of 8) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3,5 tot 5 Nm Bout/moer M6 (SB 8 of 10) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 tot 7,8 Nm Bout/moer M8 (SB 12 of 13) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 tot 22 Nm Bout/moer M10 (SB 14 of 17) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 tot 35 Nm Bout/moer M12 (SB 17 of 19) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 tot 60 Nm Kruiskop- en flensschroeven/ moeren 5 mm kruiskopschroef . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Nm 6 mm kruiskopschroef . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Nm 6 mm flensschroef met SB 8 . . . . . . . . . . 9 Nm 6 mm flensschroef/-moer met SB 10 . 12 Nm 8 mm flensschroef/-moer . . . . . . . . . . . 26 Nm 10 mm flensschroef/-moer . . . . . . . . . . 39 Nm Kilometervreters hebben vaak baat bij een speciaal comfortzadel van specialisten als Baehr of Corbin, maar daar hangt in de regel ook een stevig prijskaartje aan. Wie echter maar af en toe afstanden van 300 kilome- ter of meer rijdt en daarbij last krijgt van een doof gevoel in de benen of een pijnlijk achterste, zou eens een gel zadeldek kunnen overwegen. Motozoom (www.motozoom.nl) heeft zulke dekjes in twee maten: small voor sportievere motoren en big voor allroads en dikke toerfietsen. Ze worden met bandjes op het zadel vastgemaakt en de rubber onder- zijde voorkomt op effectieve wijze dat ze wegglijden. Alleen rijders die wat zithoogte betreft al in het grensbereik zitten, zullen het hoogteverschil merken. Tijdens het rijden is het ongeveer 1 centimeter dikke dek nauwe- lijks voelbaar. De in de medische industrie ontwikkelde gelvulling ontlast het achterste merkbaar van hinderlijke vibraties en dat komt het comfort uiteindelijk ten goede. Beide zadels kosten € 59,95 per stuk. Een drukpunt om zenuwachtig van te worden tijdens remmen op het circuit? Daar heeft accessoirefabrikant Gilles Tooling een pasklare oplossing voor in de vorm van deze ‘X-treme Lever GT2 RC’. Mocht het drukpunt na een agres- sieve remactie te dicht richting clip-ons zijn gewandeld, dan is het hendel mid- dels een stelwiel op de linker stuurhelft snel bij te regelen. Zonder dat de hand van het gas hoeft te worden gehaald dus. Info: www.hocoparts.com -oordeel: ZEER GOED *Sleutelbreedte
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3