MotoPlus 2013/02

NEWS FLASH 8 MOTOPLUS nieuws TRIUMPH TIGER SPORT MOTORNIEUWS 2013 aanpassingen om het toch al niet misselijke stuurkarakter nog wat verder aan te scherpen en ook de licht herziene geometrie en het bijgeschaafde uiterlijk sluiten op die visie aan. De zithoogte daalde bijvoorbeeld met 5 mm tot 830 millimeter, waarbij het stuur nu wat lager en dichter bij de bestuurder staat voor een meer actieve zithouding. Qua uiterlijk is het vooral het nieuwe, strakker gelijnde kontje met verbeterde duogrepen dat de aandacht steelt, al ogen de nieuwe heldere kijkers met het subtiele ruitje toch ook wel bijzonder fraai. Ook op praktisch gebied is er trouwens goed nieuws te melden. Dankzij het nieuwe en bovenal sterkere subframe kan de Tiger Sport nu bijvoorbeeld ook worden uitgerust met het nieuwe optionele koffersysteem, dat behoorlijk wat meer bagage wegslikt dan het oude. En ook fijn om te horen: het ABS-systeem kreeg een flinke upgrade (onder meer een nieuwe modulator) voor haar kiezen en bovendien kreeg de Sport een praktische keuzeschakelaar aangemeten, waardoor de boordcomputer zich nu vanaf het stuur laat bedienen. De nieuwe Tiger Sport, verkrijgbaar in Crystal White en Diablo Red, staat vanaf maart bij de dealer. De prijs is helaas nog niet bekend. Info: www.triumphmotorcycles.nl De komst van eerst de Tiger 800, afgelopen jaar gevolgd door de introductie van de Explorer 1200, betekent niet dat de ‘oude’ Tiger 1050 met pensioen kan. Integen- deel zelfs, de straatgeoriënteerde allroad met 17-inch wielen werd voor 2013 flink onder handen genomen en gaat nu officieel door het leven als Tiger Sport. Die toevoeging in de typenaam wordt daarbij niet enkel gerecht- vaardigd door een met tien paarden toege- nomen maximum vermogen van 125 pk, maar ook door een compleet herziene vering en een sterker frame. Om bij het begin te beginnen: de nieuwe uitlaat en aanpassingen aan het inlaattraject resulteren naast de al genoemde vermogenstoename ook in extra spierballen. Het koppel steeg namelijk tot 104 Newton- meter en wordt bovendien over een breder bereik uitgesmeerd. Een nieuwe mapping van de brandstofinjectie zorgt er daarbij voor dat het extra vermogen geen negatieve invloed heeft op het verbruik, Triumph claimt zelfs dat de Sport maar liefst 7 procent zuiniger is in vergelijking met het oude model. Naast het blok werden ook de vering en geometrie onder handen genomen. De Tiger Sport kreeg onder meer een halve graad steilere balhoofdhoek, evenals een herziene swingarm, terwijl ook de wielbasis marginaal groeide. Al met al vooral Naar wens kun je de Tiger 1050 ook toeristischer aankleden met bijvoorbeeld een ruime kofferset. Niet alleen de vering van de Tiger 1050 kreeg een update, ook het ABS-systeem werd gemodificeerd.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3