MotoPlus 2013/02
76 MOTOPLUS occasion OCCASION HONDA CB1000R JAP MET E FLAI TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 75,0 x 56,5 mm Cilinderinhoud 998 cc Max. vermogen 92,0 kW (125 pk) bij 10.000 tpm Max. koppel 99 Nm bij 7.750 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium ruggengraat- frame, upside-down voorvork, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/50ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.445 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 99 mm, zithoogte* 830 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 220 kg, max. belading* 190 kg, tankinhoud 17,0 liter. METINGEN Topsnelheid** 230 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,2 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 3,7 sec Verbruik Secundair 1 op 19,2 Snelweg (130 km/uur) 1 op 16,6 * MotoPlus-meting; ** Fabrieksopgave De CB1000R rolt in het Italiaanse Atessa van de band en bovendien werd deze Japanner in Europa ontwikkeld. Blijkbaar waren ze in het Verre Oosten tot de ontdekking gekomen dat tussen Sicilië en de Noordkaap en tussen Gibraltar en Boedapest de harten van Europese motorrijders harder gaan kloppen voor andere motoren dan voor puur op efficiëntie ontwikkelde exemplaren. De in 2008 voor het eerst gepresenteerde CB1000R is, net als veel andere Honda’s, een probleemloze en technisch voorbeeldige machine. De CB rijdt goed, gaat niet kapot en past de meest uiteenlopende rijders, groot en klein. De viercilinder in het vooronder bewees zich al eerder in de 2007-Fireblade en in de meer toeristische CBF1000, maar kreeg in Optisch een beest van een machine en technisch zo betrouwbaar als een Zwit- serse bank. Honda heeft met de naakte CB1000R op uitgekiende wijze verstand en temperament met elkaar verweven. Dat spreekt zowel jonge honden als ervaren superbike-rijders aan. | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Jahn, Yamaha | t v v e GETEST IN MOTOPLUS 14/2011 (VT), 13/2011 (VT), 13/2009 (VT), 14/2008 (VT), 8/2008 (ET) RI = rij-impressie; VT = vergelijkingstest; ET = eerste test. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3