MotoPlus 2013/02
test + techniek MOTOPLUS 69 de hele dag aan blootgesteld worden. Ver- zamelaars van motorfietsen weten ook dat benzine een steeds agressiever goedje lijkt te worden. Carburateurs van oudere motoren die niet regelmatig gebruikt worden vervuilen flink, waarbij er een gomachtige substantie in de vlotterbak achterblijft. Maar ook rubber slangen en afdichtingen plus kunststof tanks lijken steeds minder goed tegen gewone pompbenzine te kunnen. Die eerdergenoemde ARBO-wet zorgt ervoor dat het merk Aspen sinds 1 januari 2010 is gegroeid als kool. Aspen is een Zweeds merk van zogenaamde Alkylaatbenzine, een hele zuivere benzine die via een speciaal proces wordt gewonnen uit zuivere LPG. Voor de tech- neuten en scheikundigen: LPG-gas bestaat al uit de lichtste en zuiverste fracties die uit de destillatiekolom van een raffinaderij komen. De schematische tekening op deze pagina laat zien wat er gebeurt als je ruwe olie verhit: hoe hoger in de kolom, hoe schoner de brandstof wordt die kan worden afgetapt. Door aan het LPG via een ingewikkeld proces onder druk waterstof toe te voegen ontstaat een zeer schone vloeistof die alle eigenschap- pen van benzine heeft, maar die bijvoorbeeld geen benzeen, geen tolueen en geen aromati- sche koolwaterstoffen bevat. Daardoor zijn de uitlaatgassen van deze Alkylaatbenzine vele malen schoner en bevatten ze geen gevaarlij- ke kankerverwekkende stoffen. Ga maar eens kijken bij een bedrijf waar ze grasmaaiers en kettingzagen verkopen: zeker weten dat je daar 5-liter jerrycans met Alkylaatbenzine kunt kopen. Waarom deze schone benzine de normale benzine aan de pomp dan nog niet heeft ver- drongen? Tja, dat heeft alles te maken met het politieke spelletje achter de schermen en met de prijs: door het veel duurdere produc- tieproces kost Alkylaatbenzine namelijk onge- veer 2,2 keer zoveel als gewone Euro 95. Dus voor ‘de bulk’ is het gewoon veel te kostbaar. Het Nijmeegse bedrijf GVG Oliehandel van de familie Van Gelder brengt jaarlijks 6 miljoen liter Aspen Alkylaatbenzine op de Nederlandse markt. In de praktijk heeft deze Alkylaatbenzine naast de schone uitlaat- gassen nog drie grote voordelen die deze benzine duidelijk boven de normale pomp- benzine plaatsen. Ten eerste is er de houdbaarheid. Gewone benzine heeft de eigenschap dat het snel verdampt en veroudert. Dat wil zeggen: de lichte fracties uit de benzine verdampen en de zware bestanddelen blijven achter. Dat aspect is bij verzamelaars zeer bekend: haal je een vlotterbak van een motor die jaren heeft stilgestaan, zit daar alleen nog maar teer, gom en troep in. Al het normaal brand- bare spul is allang verdampt, dus de motor zal er ook nooit meer op willen lopen. Gewone benzine bestaat namelijk uit wel meer dan 100 bestanddelen, die allemaal op hun eigen manier verdampen. Je kunt het niveau van benzine in een open bakje bij wijze van spre- ken met een paar dagen zien dalen. De vluch- tige delen, waar een motor bij een koude start juist op moet aanspringen, die zijn weg voor je er erg in hebt. En daarom sta je met een motor met een tank vol ‘oude benzine’ soms vreselijk te trappen voordat hij wil lopen. Alkylaatbenzine is veel zuiverder en bestaat uit slechts tien bestanddelen. Bovendien is het verdampingsniveau veel lager en als er al wat verdampt, verdampt de vloeistof als geheel. Wat achterblijft heeft dus nog precies dezelfde samenstelling, daar start de motor nog steeds goed op. Peter van Gelder: “Dit is juist in de tuin- en parksector van belang. Als een grasmaaier of kettingzaag een half jaar stilstaat, wil die hovenier gewoon dat hij met één ruk aan het startkoord weer loopt in het voorjaar. Dat hoef je met normale benzine niet te proberen. Dat maakt van Alkylaatben- zine dus ook een ideale overwinterbenzine. Ik kan me voorstellen dat je in het seizoen, als je de motor vaak gebruikt, normale benzine gebruikt, maar vul je tank dan af met Aspen- benzine als je de motor langere tijd niet meer gaat gebruiken. Dan loopt hij na die periode in Een schematekening van een destillatiekolom in een olieraffinaderij. De aange- voerde ruwe olie wordt verhit tot 400° C. De lichtere fracties stijgen omhoog door de destillatiekolom en op verschillende niveaus worden verschillende producten afgetapt. Helemaal bovenin wordt autogas (LPG) afgetapt, dat wordt gealkyleerd tot Alkylaatbenzine, een speciale benzinesoort zonder bijvoorbeeld benzeen, tolueen en aromatische koolwaterstoffen. Veel dealers doen bij elke beurt een busje Forté in de tank om het brandstofsysteem te ontdoen van verontreinigingen. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3