MotoPlus 2013/02
68 MOTOPLUS test + techniek TECHNIEK BENZINE Benzine is een geliefd gespreksonderwerp. En waar de literprijs alleen maar lijkt te stijgen, zorgen de moderne additieven ervoor dat de kwaliteit juist lijkt af te nemen. Benzine veroudert veel sneller dan vroeger, wat na de winter startproblemen en dicht- geslibde kranen, filters, sproeiers of injectoren kan veroorzaken. Bovendien zijn met name oldtimers niet blij met de toevoeging van alcohol (lees: bio-ethanol): de ervaring leert dat moderne benzine kunststof- en polyestertanks kan aantasten, waardoor deze gaan lekken! | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Eric Bulsink, archief | RIJ ALCOHOL- VRIJ! De moderne benzine is steeds meer een synthetisch goedje waarvan je de dampen beter niet kunt inademen. Niet voor niets mag een hovenier of iemand van de gemeentelijke plantsoenendienst tegen- woordig geen gewone benzine uit de pomp meer in zijn grasmaaier, zijn kettingzaag of zijn bladblazer gooien. Simpelweg omdat de ARBO-wet dat verbiedt! De dampen en uitlaatgassen van gewone benzine kunnen immers giftig en kankerverwekkend zijn, dus daar mag je als ‘professioneel gebruiker’ niet In Nederland kun je aan de pomp doorgaans nog enkel kiezen uit benzine of diesel, in Duitsland heb je over het algemeen nog veel meer soorten en smaken.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3