MotoPlus 2013/02
test + techniek MOTOPLUS 65 36 Improvisatie bij het opbokken. Waarom investeren in een degelijke paddockstand of voorvorksteun voor een bandenwissel, wanneer er ook bakstenen, kratjes en houtblokken voorhanden zijn? Misschien omdat paddockstands doorgaans goedkoper zijn dan beschadigde kuipdelen en afgebroken hendels... 39 Erg vast zittende bout of moer, te korte hevelweg, sleutel niet goed geplaatst, veel kracht, wegschietende sleutel en heel veel auw aan je hand. 46 Blind vertrouwen op vermeende sleutel- tips van derden of op de diverse fora, in plaats van op een goed werkplaatshand- boek. Vroeger weleens dat semipedago- gische spelletje gedaan waarbij meerdere mensen een verhaal al fluisterend van de een aan de ander moeten doorgeven? En wat er dan uiteindelijk nog van het originele verhaal over is? Daarom dus! 42 Stickerverwijderaar gebruiken in de buurt van gelakte onderdelen. Het is ongelooflijk welke agressieve stoffen de chemische industrie tegenwoordig geheel legaal op de markt mag brengen als schoonmaak- middel. 40 Bij het vervangen van een kapot lampje met vette vingers het nieuwe lampje vast- pakken. Maakt toch niet uit, kun je zo een beetje wegvegen met een doekje. Een vet- tig doekje waarschijnlijk ook nog. Vooral bij halogeenlampen een misser. 47 Onvoorbereid beginnen met sleutelen. Waar is de handleiding? Welke onderdelen en gereedschap heb ik nodig? In welke volgorde moet ik eigenlijk werken? Net zoals er echt een gegronde reden is dat bouwvakkers nooit beginnen met het dak van een huis. 48 Onder tijdsdruk werken. De maten wachten, de veerboot is al geboekt en de garage moet zo snel mogelijk weer leeggeruimd zijn. De beste ingrediënten om jezelf ervan te verzekeren dat het niet alleen langer gaat duren, maar ook duurder wordt. 49 Ongeconcentreerd werken. De GSM rin- kelt, de hond wil aandacht en de kinderen zeuren. Resultaat: zie 48. 43 Proberen met het boordgereedschap de veervoorspanning op te krikken. Dat gaat in de meeste gevallen net zo voorspoedig als het kloppen van slagroom met gekook- te spaghetti. 44 Overleden gereedschap toch nog één keertje gebruiken. Op enig moment zet iedereen de versleten schoenen, banden of zelfs partner bij het grofvuil, maar gereedschap wordt meestal tot sint- juttemis bewaard. Begrijp dat bij intensief gebruik zelfs het meest robuuste gereed- schap een keer aan vervanging toe is. 41 Improvisatie bij het monteren van een veer om een schokdemper. Nee, het is echt geen goed idee om bij werkzaam- heden aan de schokbreker gereedschap- technisch je heil te zoeken in lijmtangen, schroevendraaiers, bandenlichters of een koevoet. Je zult verbaasd zijn over de eigendynamiek van zo’n plots ontspan- nende veer. Of hoe pijnlijk het is als de veerschotel wel op zijn plaats valt, maar er een stukje vel van je vingers tussen zit! 45 Onbekende of oude vloeistoffen gebrui- ken, liefst uit potjes zonder etiket of label. Dit is volgens mij nog een restje rem- vloeistof. Blijkt dus niet zo te zijn. Maar misschien remt de motor ook wel met de tweetaktolie van de grasmaaier. 50 Tot slot natuurlijk de absolute klassieker: geen acht slaan op het voorge- schreven aandraaimoment van bouten en moeren. De belangrijkste van alle sleutelwijsheden luidt niet voor niets: na vast komt filistijnen! 38 De ontluchting van het motorblok per ongeluk afdichten, bijvoorbeeld door een geknikte carterontluchtingsslang. Verbazingwekkend welke krachten er in het binnenste van het blok vrij- komen en hoe gemakkelijk pakkingen en keerringen lek kunnen raken. 35 Zelfoverschatting in de omgang met paddockstands. Natuurlijk kan de doorgewinterde monteur dat alleen. Maar die doet dat dus alleen ook meerdere keren per dag en niet slechts tweemaal per jaar. 37 Improvisatie bij het inladen van een motor in een busje of op een aan- hanger. Het is een misverstand dat iedere plank als oprijplaat kan dienen. De lengte van de rijplaat heeft ook invloed op de hoek tussen rijplaat en laadruimte: weleens geprobeerd om een aan de grond gelopen toerfiets in balans te houden? Oók een balanceer- act: je motor gewoon over de rijplaat het busje inrijden. Op een gegeven moment worden dan je benen voor de zijdelingse steun te kort…
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3