MotoPlus 2013/02

60 MOTOPLUS test + techniek praktijk ADAPTIEVE ÖHLINS-ACHTERSCHOKBREKER Heb je het over elektronica, dan kun je anno 2013 niet meer om semiactieve vering heen. Veringspecialist Öhlins heeft sinds kort een aftermarket-oplossing voor de Kawasaki ZX-10R in de vorm van de TTX36EC Mechatronic. | Tekst: Stefan Kaschel; Foto’s: fact | pLUG aND r Ö M in de auto-industrie is elektro- nische vering inmiddels oud nieuws. Des te meer moeten we ons als motorwereld erover verbazen waarom het zo lang heeft geduurd. Is een eensporig voertuig met zijn adembe- nemende relatie tussen vermogen en gewicht immers niet een hypersensitief en dynamisch systeem waarbij iedere vorm van elektroni- sche hulp welkom is? Maar zonder het juiste netwerk van sensoren bereik je niets en dat is precies waar het lang aan geschort heeft. In duidelijke taal: zonder tractiecontrole zijn in het standaard boordsysteem – daar wordt de nieuwe Öhlins-achterschokbreker immers Hobbel- weg: rond de Nürburgring wordt het veercomfort getest voor we de Nordschleife op gaan. Inbouwen, kabels op de plek leggen, aansluiten en klaar: de TTX36EC met hydraulische stelmogelijkheid voor de veer- voorspanning is in korte tijd klaar om aan de slag te gaan. op aangesloten – niet de noodzakelijke data beschikbaar om een semiactief rijwielgedeel- te aan te sturen. En tractiecontrole functio- neert alleen bij elektronische bediening van de gaskleppen, wat dus een ride-by-wire systeem vereist. Daarbij worden parameters als snelheid, toerental, versnelling, gasklep- positie, omwentelingen van voor- en achter- wiel (en bij tractiecontrole zelfs de eventuele afwijkingen) geanalyseerd. Deze technologie is in de relatief kleine motorwereld pas sinds korte tijd beschikbaar. Maar inmiddels is het dus zo ver, de basis ligt er. En ook het feit dat Öhlins de Kawasaki ZX-10R koos als machine voor het pilot- project voor actieve vering is geen toeval. De technisch hoogstaande ‘10’ heeft als een van de weinige motoren alles daarvoor in huis. Bovendien heeft Kawasaki zelf geen adaptief rijwielgedeelte in huis, zoals bijvoorbeeld BMW dat wel heeft met de nieuwe HP4. En daarnaast is de 2013-ZX-10R standaard voorzien van een elektronische stuurdemper van de Zweedse veringspecialist, waarvan de data eveneens worden opgepikt door de nieuwe achterschokbreker.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3