MotoPlus 2013/02

40 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST DIKKE CRUISERS Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm 10 20 30 40 50 60 70 80 Moto Guzzi California 70,3 kW (96 pk) bij 7.160 tpm 113 Nm bij 5.524 tpm Harley-Davidson Road King 58,4 kW (79 pk) bij 5.400 tpm 123 Nm bij 3.600 tpm 90 100 110 120 130 Koppel in Nm 30 60 90 20 50 80 10 40 70 100 2 1 0 4 3 7 6 5 9 8 Harley-Davidson Road King Classic Moto Guzzi California 1400 Touring MOTOR Bouwwijze tweecilinder viertakt 45° V-motor tweecilinder viertakt 90° V-motor Injectie Ø 46 mm Ø 52 mm Koppeling natte multiplaat- koppeling droge enkelplaats- koppeling Boring x slag 98,4 x 111,1 mm 104,0 x 81,2 mm Cilinderinhoud 1.690 cc 1.380 cc Compressie 9,6 : 1 10,5 : 1 Max. vermogen 62,0 kW (84 pk) bij 5.010 tpm 71,0 kW (97 pk) bij 6.500 tpm Max. koppel 134 Nm bij 3.500 tpm 120 Nm bij 2.750 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen dubbel wiegframe stalen dubbel wiegframe Voorvork telescoopvoorvork, Ø 41 mm telescoopvoorvork, Ø 46 mm Remmen v/a Ø 300/300 mm Ø 320/282 mm Hulpsystemen ABS ABS Wielen 3.00 x 16; 5.00 x 16 3.50 x 18; 6.00 x 16 Banden 130/90B16; 180/65B16 130/70R18; 200/60R16 Banden in test Dunlop, voor D408, achter D407 Dunlop D251 MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.625 mm 1.685 mm Balhoofdhoek 64,0° 58,0° Naloop 170 mm 155 mm Veerweg v/a 117/76 mm 120/110 mm Zithoogte 1 740 mm 750 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 373 kg 345 kg Max. belading 1 244 kg 202 kg Tankinhoud 22,7 liter 20,5 liter Service-intervallen 8.000 km 10.000 km Prijs NL v.a. € 26.495,- € 21.990,- Prijs B v.a. € 22.995,- € 19.390,- MOTOPLUS METINGEN Topsnelheid* 180 km/uur 185 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 5,8 sec 5,5 sec 0 - 140 km/uur 11,6 sec 9,8 sec Doortrekken 60 - 100 km/uur 7,5 sec 4,9 sec 100 - 140 km/uur 10,2 sec 6,9 sec VERBRUIK Secundair 1 op 15,4 1 op 16,7 Theoretische actieradius 349 km 342 km * Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-meting TECHNISCHE GEGEVENS 1 Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 250-vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. VERMOGENSGRAFIEK 1 De Harley V-twin met zijn lange slag heeft een kop- pelkromme uit het boekje. Een echte buffel met voort- durend meer dan 100 Nm vanaf 1.750 toeren tot 5.500 toeren. Niks mis mee, ook al is 79 pk vermogen, vijf minder dan de fabrieks- opgave, natuurlijk niet echt veel bij een cilinderinhoud van liefst 1,7 liter. De maxi- male 113 Nm van de Guzzi is gezien de longinhoud van 1.390 cc geen topwaarde. De koppelkromme kent twee pieken: een bij 2.750 toeren en een bij 5.500 toeren. Daartussenin zit een lichte dip, die je rijdend nauwelijks merkt. Met een maximum vermogen van 96 pk bij 7.160 toeren is de Italiaanse V-twin ongebruikelijk toeren- hongerig.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3