MotoPlus 2013/02
toptest MOTOPLUS 21 zijn weg en blijft zelfs in de buurt van zijn topsnelheid verbazingwekkend rustig. Zowel kleine als grovere oneffenheden worden soe- verein weggeveerd. Een aangename partner op dit soort langere trajecten is de nieuwe en kinderlijk eenvoudig te bedienen cruise control. Beschikbaar vanaf de derde versnel- ling is de snelheid tussen 50 en 180 km/uur in stapjes van twee kilometer per uur bij te stellen. Als rijder hoef je alleen nog maar van het uitzicht en van het comfort van de brede en goed gepolsterde zadel te genie- ten. De spiegels geven daarbij een perfect beeld van wat er zich achter je rug afspeelt. Maar dat is niet het enige waardoor je beduidend meer ontspannen onderweg bent. Waar je voorheen op hogere snelheid last had van een vervelende onderdruk achter de ruit, die je als rijder wat in de richting van die ruit zoog, is dit probleem met het ver- nieuwde front verdwenen. Daarbij moet de elektrisch verstelbare ruit wel in de hoogste positie staan. Dan wordt het bovenlichaam perfect uit de aanstormende rijwind gehou- den. Alleen rond de helm trekt de wind wat, maar niet hinderlijk. Wie nog meer windstilte wenst, kan uit het accessoireprogramma een nog hogere ruit kiezen of andere nut- tige extra’s als handkappen, een topkoffer met 39 liter inhoud of binnentassen voor de standaard zijkoffers. De maximale belading bedraagt overigens 201 kilo, dat had wel iets meer mogen zijn. De snelwegafrit is bereikt en het knipperlicht kan aan. Ondanks het aanzienlijke formaat voelt de FJR juist heel compact, wat de honger naar smal- lere wegen aanwakkert. Bovendien zit je ontspannen en zeker niet passief. Maar toeren sportief interpreteren is altijd al een karaktereigenschap van de FJR geweest. In de laagste van beide zithoogtes zou de kniehoek voor comfortbewuste langbenige rijders misschien net even te sportief zijn. Dat is snel te ondervangen, want de zithoog- te is door het omzetten van een kunststof element onder het zadel snel gepiept en dan staat het zadel 20 millimeter hoger. En dan zit je ook met lange benen uitstekend. Ondanks de hardere veren voor en achter en de stuggere demping heeft de FJR niets aan comfort ingeboet. Maar de veerelementen zouden op korte hobbels iets fijngevoeliger mogen aanspreken. Toch hebben onregel- matigheden nauwelijks een kans om door het weldadig gevulde zadel tot je achterste door te dringen. Zelfs de oneffenheden van zwaar verwaarloosd asfalt worden door de FJR keurig weggefilterd. Dus ook voor der- Het rechts naast de snelheids- meter gepo- sitioneerde display houdt alle extra informatie bij. 13 centimeter bedraagt het stelbereik van de ruit. In de hoogste stand is ook een hogere constante snelheid mogelijk. VOORVORK Uitgaande demping ...................... 9 clicks* Ingaande demping ..................... 10 clicks* Veervoorspanning ........ 3 ringen zichtbaar Bandenspanning ............................. 2,5 bar SET-UP SECUNDAIR * Alle omwentelingen geteld vanuit gesloten positie ACHTERSCHOKBREKER Uitgaande demping ........................ 11 clicks* Ingaande demping ....................................... – Veervoorspanning ................................... soft Bandenspanning ................................ 2,9 bar Ontspannen door het landschap toeren of stevig kilometers vreten, de FJR kan alles. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3