MotoPlus 2013/02
20 MOTOPLUS toptest TOPTEST YAMAHA FJR1300 Een binnenkomer van formaat. Dat was in het kort de conclusie na de eerste vergelijkingstest met de FJR in 2001, een test die de Yamaha prompt won. Yama- ha’s concept van een snelle, comfortabele toerfiets was een schot in de roos. Vanaf dat moment was de FJR een vaste waarde in iedere toertest. Vandaar waarschijnlijk ook dat Yamaha haar vlaggenschip door de jaren heen slechts met zachte hand modificeerde. Het basisconcept bleef al die tijd ongewij- zigd. Gedegen comfort gecombineerd met een gezonde dosis dynamiek. Een Gran Turismo op twee wielen dus. Van dit concept zijn de Japanners nog steeds overtuigd en ook voor de komende jaren is er ingezet op behoedzame modificatie in plaats van radi- cale vernieuwing. Van die instelling moet met name het comfort profiteren. Daarmee doelen we niet alleen op het onderbrengen van de bemanning, maar ook op de uitrusting en het bedieningsgemak. En dat alles uiteraard zonder het risico dat de FJR optisch of op de weegschaal uit zijn voegen zou barsten. De tijd heeft immers niet stilgestaan en de concurrentie heeft de afgelopen jaren beslist niet achterovergeleund. Dat weten ze natuurlijk bij Yamaha ook en dat is de reden dat er niet op een Yen meer of minder is gekeken, ook al lijkt de buitenkant nauwe- lijks anders dan voorheen. Op de eerste etappe over de snelweg wordt al snel duidelijk dat het overbruggen van grote afstanden ook deze FJR op het lijf is geschreven. Super stabiel zoekt de Yamaha Een schijnbaar verwarrende hoeveelheid knoppen. Het bedieningsgemak is echter voorbeeldig. De driedelige cockpit is lekker overzichtelijk en de belangrijkste informatie is centraal afleesbaar. Bij uitgeschakeld contact wordt het bergvak met 12V-aansluiting vergren- deld. Een MP3-speler ont- breekt. Het deksel wordt gedempt geopend. Met een paar simpele hande- lingen is het zadel een dikke 20 millimeter in hoogte ver- stelbaar.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3