MotoPlus 2013/02
test + techniek MOTOPLUS 15 Waarom zou de CB1100 in eerste instantie alleen in Japan worden gevoerd en niet naar Europa komen? “Dat is een misverstand, de CB is name- lijk meteen zo ontwikkeld dat hij ook aan de Europese en Amerikaanse regelgeving voldeed. Dat hij reeds in 2010 in Japan werd geleverd en niet in Europa, was vooral een commerciële beslissing. Er stonden meerdere nieuwe model- len op de rol, waarvan er enkele een hogere prioriteit kregen, bijvoorbeeld de Crosstourer.” Een nieuwe motor moeten ontwikkelen, waarbij je toch sterk naar het verleden moet kijken. Wat waren de grootste uitdagingen? “Bij de CB draait het vooral om emotie en daar heb je niet zo een-twee-drie een passend antwoord op. Onze doelgroep zijn vooral rijders van 40 jaar en ouder en die hebben een sterk idee over hoe een dergelijke machine eruit moet zien. Dat idee moet je zien te vertalen in een concept waarbij bijvoorbeeld ook het blok- karakter een belangrijke rol speelt. Uiterlijk en techniek moeten perfect samenvloeien, zodat mensen echt het gevoel van vroeger krijgen, zelfs met de huidige moderne techniek. En dat viel niet mee.” Was de originele CB750 een soort blauwdruk bij de ontwikkeling of slechts een leidraad? “Natuurlijk was de CB750 een belang- rijke inspiratiebron, maar we hebben ons ook laten beïnvloeden door andere CB-modellen, onder meer de CB400 Four en CB550 Four. Het mooie is ook dat iedereen bepaalde specifieke stijlelementen herkent van de verschillende modellen, het is eigenlijk een soort CB-mengel- moes.” Is er ooit overwogen om een vloei- stofgekoeld blok te gebruiken? Qua geluid natuurlijk, maar vooral in verband met de steeds strenger wordende uitlaatgasnormen? “Nee nooit, onderzoek wees uit dat bij een retro bike als de CB het uiterlijk absoluut doorslaggevend is. Dan kun je simpelweg niet om een luchtgekoeld blok met traditionele koelribben heen. Uiteraard hebben we het blok wel zo ontworpen dat het ook klaar is voor de toekomst, de Euro4-norm is geen probleem. Dat moest ook wel, het ontwerpen van een vol- ledig nieuw blok vergt een hele investering en die doe je niet voor één model. We onderzoeken momenteel ook in wat voor andere motorfiet- sen we het blok zouden kunnen gebruiken. En dat hoeft echt geen retro bike te zijn, in een machine met een beetje futuristisch uiterlijk zou het ook heel goed passen bijvoorbeeld.” De CB750 is een van de grootste iconen uit de motorwereld. Is het daarom een eer om deel uit te maken van een ontwikke- lingsteam dat een soort van opvolger mag ontwerpen? “Ja, absoluut. Toen de motor in 1969 uit- kwam was het een wereldsensatie en die status heeft hij eigenlijk altijd behouden. Het is een echt icoon, en om dan zoveel jaren later aan een opvolger te mogen werken, dat is fantas- tisch. Het voelt een beetje alsof je geschiedenis creëert. Misschien dicht ik mezelf wel teveel eer toe, maar ik kijk hier wel echt met trots op terug.” Is een project als dit uitdagender of leuker dan bijvoorbeeld een update van een CBR of CBF? “Lastig te zeggen, het is wel absoluut moeilijker. De doelen bij een supersport zijn namelijk veel helderder, het draait om top- vermogen en optimaal stuurgedrag. Bij een emotie-machine als de CB heb je echter geen concrete doelen. Het is vooral het gevoel dat moet kloppen, maar niemand weet precies hoe dat te bereiken, het is immers geen exacte wetenschap.” Er gaan sterke geruchten dat Honda ook met een nieuwe exponent van de legen- darische RC30 komt. Mogen we ons ook ver- heugen op bijvoorbeeld een nieuwe CBX1000 zescilinder? “Niets is onmogelijk natuurlijk. Dit project heb ik met plezier gedaan en als er één legenda- rische Honda is waarvan ik graag een moderne variant zou zien, dan is het wel de CBX. Hij zou dan wel lager worden dan het origineel, want ik wil er dan zelf ook op kunnen rijden.” Laatste vraag: de eerste reacties op de CB1100 waren overweldigend, verwachten jullie dit ook terug te zien in de verkoop- cijfers? “We hebben absoluut hoge verwachtin- gen. In Japan is hij nu twee jaar op de markt en daar doet ’ie het boven verwachting goed. We hadden ingezet op 4.000 stuks in het eerste jaar, dat werden er driehonderd meer. In 2010 was het zelfs de best verkochte motor boven de 400 cc. In Europa verwachten we geen explosie aan verkopen, maar ik ben ervan overtuigd dat hij het goed zal doen. Met 4.000 stuks zouden we heel tevreden zijn.” INTERVIEW HIROFUMI FUKUNAGA LARGE PROJECT LEADER zou een luchtgekoeld blok worden en daarbij liet Honda niets aan het toeval over. Bij de exact 1.140 cc metende vierpitter (boring x slag 73,5 x 67,2 mm) was namelijk niet het vermogen of koppel doorslaggevend, maar veel meer het karakter. Dat moest matchen met de rest van de machine en daarvoor trok Honda de trukendoos enigszins open. De inlaatkleppen van de derde en vierde cilinder staan bijvoorbeeld net wat langer open dan die van de eerste en tweede cilinder, om een wat ruigere motorloop te creëren. En ook de dikte van de koelribben (2 mm) is heel bewust gekozen, onder meer om het karakteristieke ‘ting ting’ van een afkoelend blok zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Gevoel zit ’m in de details, nietwaar? Om het blok thermisch wel zo gezond mogelijk te maken (optimale verbranding, lage uitstoot) zijn onder meer de cilinderkoppen van oliekoeling voorzien. Onder de streep is de viercilinder goed voor 90 pk en 93 Newtonmeter koppel. Een heel respectabel aantal maar ook weer geen overbodige luxe, want rijklaar legt de CB1100 ook een heel gezonde 248 kilo in de weegschaal. Het rijkelijke gebruik van histo- risch voorgeschreven metaal, onder meer de spatborden (zoals het hoort), heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen! In het zachte schijnsel van een winters Spaans zonnetje staat op de stoep voor het hotel een vijftiental testmachines klaar. Fraai historisch gebouw, een batterij CB’s ervoor: een treffend plaatje. Met licht dichtgeknepen ogen waan je je zo een jaartje of 30 terug in de tijd. Het mobieltje achter me dat middels het deuntje van Gangnam Style de aandacht van zijn eigenaar probeert te trekken, brengt me echter weer snel bij de les. Een droom van een blok, mega elastische vermogensontplooiing en heel soepele draai-eigenschappen. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3