MotoPlus 2013/02
14 MOTOPLUS test + techniek EERSTE TEST HONDA CB1100 Zelden heeft een motorfiets zo’n grote impact op de motorwereld gehad als de oorspronkelijke Honda CB750 Four, die tijdens de Tokyo Motor Show in 1968 voor het eerst aan het publiek werd getoond. Hij was sterk, betrouwbaar, uitgerust met moderne tech- nieken (de eerste motorfiets met remschijven bijvoorbeeld) en bovenal heel betaalbaar. De eerste viercilinder ook die in massaproductie werd gefabriceerd en die zo goed was dat hij in vrijwel ongewijzigde vorm tot 1991 in pro- ductie is geweest. Pas daarna werd hij opge- volgd door de flink doorontwikkelde F2-versie, die nog tot 2003 dienst heeft gedaan. Een generatie(s) overstijgend aantal motorrijders heeft persoonlijk kennis gemaakt met de vier- in-lijn en het is ook niet de vraag óf je hem kent, maar hoe goed. Dan heb je het met recht over een icoon uit de motorwereld. Vindt niet alleen Honda trouwens, de CB750 werd door motorjournalisten zelfs verkozen tot Motor van de Eeuw. Dus als je dan als Honda een in eerste instantie enkel in Japan zou worden gevoerd (zie interview). Het heeft even geduurd, maar ein- delijk mogen we ons in Europa ook verheugen op de komst van de CB1100. In het Zuid- Spaanse Valencia maakt het gezamenlijke journaille zich op voor een eerste testrit met de jongste Honda-telg. En Honda had wat dat betreft geen betere plek kunnen bedenken, Valencia combineert namelijk prachtige oude elementen als onder meer de historische bin- nenstad rond het Plaza del Ayuntamiento met moderne tinten als het Ciudad de las Artes y las Ciencias, een hyperfuturistisch ogend cultureel-wetenschappelijk complex direct gelegen naast de droge rivierbedding van de omgeleide rivier Turia. Klassiek ontmoet modern en daarmee is Valencia onmiskenbaar een architectonische evenknie van de CB1100, waar design en techniek een harmonieuze symbiose van vroeger en nu vormen. Hét perfecte voorbeeld daarvan is natuurlijk het lucht- en oliegekoelde aggregaat van de CB. Een vloeistofgekoeld blok was zeker met de op handen zijnde Euro4-norm een veel voor de hand liggendere keuze geweest, ech- ter ook een regelrechte inbreuk op de geschie- denis natuurlijk. Een CB met vloeistofkoeling? Daarbij verbleekt vloeken in de kerk tot een ongelukkige ‘slip of the tongue’. Het moest en Leuk en bijzonder detail: de naafloze remschijven zitten direct op de velg gemonteerd. De klassieke analoge klokken worden centraal terzijde gestaan door een praktisch LCD-display. Ruime buddy met veel comfort: voor gevoelige achterwerken iets te veel comfort. stukje historie weer nieuw leven wil inblazen, dan is het niet gek dat je hiervoor het meest succesvolle hoofdstuk uit je geschiedenis kiest. De CB1100 werd als productieversie al in 2009 gepresenteerd op de Tokyo Motor Show en de reacties waren ongemeend lovend. Een prach- tige klassiek gelijnde machine waarbij het CB-DNA werkelijk uit iedere porie droop. Een bijna amechtig mooie, volledig nieuw ontwik- kelde luchtgekoelde vier-in-lijn met daarom- heen gevlochten een stalen dubbel wiegframe, kenmerkende ronde koplamp met al even herkenbare zwarte buddy, duoschokbrekers, klassiek vormgegeven tank, 18-inch Comstar- look wielen, kortom een plaatje. En niet te vergeten sterker dan het origineel, beter en ook schoner. Mocht er zoiets als een hogere macht der reïncarnatie bestaan, dan houdt hij of zij in ieder geval van motoren. Hoe teleur- gesteld was de motorische goegemeente dan ook toen Honda bekendmaakte dat de CB1100
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3