MotoPlus 2013/02
nieuws MOTOPLUS 11 NEWS FLASH iets zwaardere Vespa GTS300 om precies te zijn. Best verkochte model was de Vespa LX 125; de eerste motorfiets, een BMW R1200GS, vinden we pas terug op de zesde plaats. De Kawasaki Z750 sluit als tweede motorfiets de top tien af. Absoluut Marktaandeel Evolutie 1. PIAGGIO 3.398 14,70% -21,60% 2. HONDA 3.289 14,20% 6,20% 3. BMW 2.161 9,35% 7,50% 4. YAMAHA 1.889 8,20% -21,80% 5. SYM 1.668 7,20% -7,80% 6. HARLEY-DAVIDSON 1.249 5,40% -2,30% 7. KAWASAKI 1.211 5,20% -30% 8. KTM 997 4,30% 32,20% 9. NECO 961 4,20% 11,74% 10. SUZUKI 875 3,80% -12,80% TOTAAL 23.123 -6,6% Bron: Febiac Bron: Febiac MERK Verkopen 2012 Verkopen 2011 Verschil relatief 1. BMW 1.710 1.705 0,30% 2. HONDA 1.540 1.630 -5,50% 3. SUZUKI 1.116 1.463 -23,70% 4. YAMAHA 1.107 1.295 -14,50% 5. HARLEY-DAVIDSON 939 970 -3,20% 6. KAWASAKI 754 723 4,30% 7. TRIUMPH 659 705 -6,50% 8. KTM 640 564 13,50% 9. DUCATI 518 485 6,80% 10. PIAGGIO 283 311 -9,00% 11. APRILIA 156 211 -26,10% 12. MOTO GUZZI 58 109 -46,80% OVERIG 613 746 -17,80% TOTAAL 10.093 10.917 -7,50% MERK/MODEL Verkopen 2012 Verkopen 2011 Verschil relatief 1. SUZUKI V-STROM 650 330 313 5,40% 2. BMW R1200RT 306 311 -1,60% 3. HONDA NC700X 291 0 4. BMW R1200GS ADV. 264 291 -9,30% 5. BMW K1600 251 181 38,70% MOTORVERKOPEN BELGIË: PIAGGIO NIPT ÉÉN DOORONTWIKKELING VOOR DE SAND MOTORVERKOPEN NEDERLAND: WEER BMW BEST VERKOCHTE MODELLEN 2012 Piaggio heeft in 2012 de nummer 1-positie wat betreft nieuwverko- pen in België weten te consolideren. Ondanks een verkoopdaling van 21,6% realiseerde de Italiaanse firma met 3.398 verkochte (d.w.z. op kenteken gezet) Vespa’s en Piaggio’s toch nog een marktaandeel van 14,7%. Honda zit de Italianen op de hielen en kwam met 3.289 nieuwe inschrijvingen uit op een marktaandeel van 14,2%. De totale markt van scooters en motoren ging in België in 2012 met 6,6% achteruit ten opzichte van 2011, het jaartotaal eindigde namelijk op 23.123 stuks. BMW eindigde het jaar op de derde plaats met 2.161 verkochte een- heden, een relatieve groei van 7,5%. KTM wist in 2012 in België een sterke groei te realiseren van maar liefst 32,2%. De Oostenrijkers verkochten net geen duizend nieuwe motoren (997), waarmee ze op de achtste plaats eindigden. Traditie- getrouw doen vooral lichte motorscooters (tot 125 cc) het goed in België. Ook in 2012 wisten zeven 125cc scooters zich in de top tien te rijden, terwijl ook op de tweede plaats een scooter te vinden was, een Na een gematigd positieve start van het jaar, gevolgd door een flinke daling en aansluitend weer een lichte stijging, werd 2012 uiteindelijk toch met rode cijfers afgesloten. Het is al voor het vierde jaar op rij dat de motorbranche kromp, de teller bleef uiteindelijk op 10.093 stuks steken, 824 eenheden minder (-7,5%) dan het jaar ervoor. Spijtig eigenlijk, want het jaar begon met een groei van ongeveer 4% zoals gezegd goed. Het slechte voorjaar en de al evenmin weinig florissante zomer gooiden echter roet in het eten. De lijst van best verkopende merken wordt net als afgelopen jaar aangevoerd door BMW, dat haar afzet zelfs licht zag groeien met 0,3%. De Beierse motorbouwer heeft met de R1200RT, R1200GS en K1600 zelfs drie afgevaardigden in de top vijf van best verkochte modellen staan. Honda’s nieuwe prijspolitiek lijkt zich in klinkende munt uit te betalen, de nieuwe NC700X komt vanuit het niets binnen op de derde plaats in de lijst van best verkochte modellen. Honda zelf bezet met 1.540 verkochte eenheden de tweede plek wat betreft het marktaandeel, een lichte daling van 5,5% ten opzichte van 2011. Voor nummer drie Suzuki vielen de cijfers beduidend minder goed uit, het merk uit Hamamatsu moest een verlies van 23,7% incas- seren. Ook de Italiaanse merken Aprilia en Moto Guzzi gaat het allesbehalve voor de wind, die eerste wist slechts 156 motoren aan de man te brengen (-26,1%), wat nog altijd bijna het drievoudige is van de 58 stuks (-46,8%) die Moto Guzzi wist te slijten. Hiernaast een beknopt overzicht van de beste verkochte merken en modellen. Met de Sand had het Nederlandse Rev’it een populaire outfit in huis voor de allroad- en toerrijder en voor komend jaar krijgt deze nu een flinke upgrade. De Sand 2 is nu bijvoorbeeld onder meer voorbereid op een Leatt- of Moveo-nekbrace en uitgerust met speciale connectors waaraan het optionele, gecerti- ficeerde High Visibility-vest stevig en turbulentievrij kan worden vastgemaakt. Speciaal voor de warmere dagen van het jaar is er het Challenger-koelvest met Hyperkewl- technologie (het koelproces van het lichaam wordt versterkt door verdamping), dat in plaats van het membraan in de jas kan worden geritst. Daarnaast is ook de protectorzak in het achterpand nu op maat gemaakt voor een Level 2-gekeurde (CE-1621) Seesoft- rugprotector. Bijna een modulaire aanpak eigenlijk van Rev’it, waar- door je de Sand 2 helemaal naar eigen smaak en behoefte kunt ‘aankleden’. Overigens zijn er nog een aantal andere aanpassingen, zo is onder meer het ventilatiesysteem geoptimaliseerd en kreeg de zichtbaarheid een boost door uitbreiding van het aantal reflectie- panelen. De in zes kleuren (waaronder een speciale High Visibility- uitvoering) verkrijgbare Sand 2 is vanaf februari leverbaar voor een prijs van € 349,99 (jas) en € 239,99 (broek). Info: www.revit.eu
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3