Nieuws

Onder de hamer: Ducati 916 SPS

Een Ducati 916 blijft speciaal. Een SPS is alleen nog net iets specialer. Een gelimiteerde versie is daarvan weer de overtreffende trap. Deze unieke motorfiets heeft dat allemaal. En nog specialer: eigenlijk had hij helemaal niet meer horen bestaan vanwege zijn nummer: 0000.

Deze vuurrode klassieke schoonheid is een Ducati 916 SPS uit 1997. Drie jaar eerder zagen we voor het eerst het goddelijke lijnenspel van de meest elegante sporter aller tijden. Sindsdien is het geesteskind van Massimo Tamburini door alles en iedereen bejubeld, becommentarieerd en vanuit werkelijk elke denkbare invalshoek beschreven. Kunnen we daar nog iets zinnigs aan toevoegen? Ja dus, maar dan over dit specifieke model. Deze motorfiets heeft zijn leven namelijk te danken aan een misverstand. Een gelimiteerde motorfiets met nummer 0000 komt normaal niet op de markt. Deze ‘nul’ schijnt echter na een optreden als showfiets op een motorbeurs op het verkeerde adres zijn afgeleverd. Geen idee hoe het kan, maar bedank de transporteur. Geen idee of Ducati trouw is gebleven aan dezelfde transportorganisatie, maar een tweede bekende nulgeval is een 996SPS. Die kon eveneens niet bestaan, maar ook die showfiets ging een paar jaar geleden grif en voor veel geld over tafel. (48.000 pond en 20% veilingkosten)

Dat zo’n unieke motorfiets niet voor een appel en een ei weg gaat, kan iedereen voorspellen. Van de 916SPS bouwde Ducati precies 404 exemplaren, maar de 0000 is wel de mooiste. Helaas vind je die stand niet nogmaals op het dashboard. Op het dashboard valt de kilometerstand 26.735 km af te lezen. Kijkend naar de onberispelijke showroomstaat van de motorfiets moeten die kilometers allemaal op compleet droge dagen zijn gemaakt. Het moeten fijne kilometers zijn geweest dankzij het lage gewicht van 195 kilo en 126 pk. Voor een Ducati met vier nullen, betaal je vanzelfsprekend ook wel wat nullen. De veilingmeester van Catawiki schat dat de unieke Italiaan weg gaat voor een bedrag tussen de € 45.000 en € 50.000.

Meer info? Klik hier

Koopje van de Week

Het komt zelden voor dat iemand op Catawiki zijn kostbare speciale custom-motorfiets zonder minimumprijs aanbiedt. De Duitse mannen van BSB Customs (Bikershop Bittner) doen daar niet zo moeilijk over, maar of ze daar achteraf blij mee zijn? Vijftigduizend euro, een halve ton aan rinkelende euro’s, staken ze in het customizen van deze FLSTi Heritage Springer. Het kon niet op: tank, zadel, verlichting, uitlaatsysteem en spaakwielen zijn allemaal handgemaakt en het blok is opgebouwd met Screaming Eagle spulletjes. Harley is nooit bezig met pk’s, bij BSB doen ze ook daar niet moeilijk over: 125 pk is het indrukwekkende eindresultaat van alle opvoerinspanningen. Dat het koperspubliek van Catawiki alle inspanningen op juiste waarde weet in te schatten is te veel gezegd. De teller stokte op € 22.000. Ergens is er een customliefhebber erg blij, maar ergens is er ook een custombouwer iets minder geamuseerd.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

17 maart, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...

Overig nieuws