Nieuws

FHF Jap JTOR: 1000cc zelfbouw uit 1930 en de jaren ‘80

Het moet in de tweede helft van de jaren zeventig zijn geweest dat ondergetekende voor het eerst een evenement voor historische racemotoren bezocht op de Duitse Nürburgring. Daarmee begon een levenslange hobby die mij veel indrukwekkende momenten en ontmoetingen bracht, zoals met deze geweldige JAP-racer.

Tijdens mijn eerste historische race stonden er naast mezelf met een 350cc-UT uit 1929 nog twee dozijn andere rijders aan de start met motoren uit hetzelfde tijdperk. Uiteraard werd de wedstrijd afgetrapt met een duwstart. Ik kon met mijn 350cc-machine de coureurs in de kopgroep niet bijhouden, maar dat maakte niet uit. Erbij zijn was alles, en vooral de geblokte vlag zien met mijn motor die net klaar was. Toen ik tijdens een van de ronden het rechte stuk opdraaide, met mijn benen tegen de benzinetank gedrukt, haalde een 600cc-Tornax me buitenom in. Dat was nog niet voldoende vernedering, want de rijder ging rechtop zitten alsof hij een zondags toerritje maakte, begroette me met een vriendelijke glimlach en stak zijn hand op. Aansluitend gaf hij zijn dikke kopklepper JAP de sporen en reed bij me weg. Vanaf dat moment waren Hubert Franzke en zijn Tornax 600 voor mij de maatstaf voor alles wat met motorrijden te maken had. Onder het motto ‘eerst bijhalen, dan inhalen’ bleef ik mijn UT in de daaropvolgende jaren optimaliseren en kon ik de snelheid van de Tornax geleidelijk aan bijbenen. “Jullie worden elk jaar sneller, hoe doe je dat?”, vroeg Hubert me eens waarderend, om er smalend aan toe te voegen: “Maar wacht maar tot ik met mijn 1000 kom.”

En dat brengt ons bij de machine in kwestie: de FHF JAP JTOR1000. Wat het verhaal achter de zelfgebouwde klassieke racer is en wat hem zo bijzonder maakt, dat lees je in de reportage in Het Motorrijwiel 191. Nog geen abonnee? Klik dan hier.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws