Occasion – BMW R1200RS

Een – nota bene – viercilinder in lijn haalt tegenwoordig de sportieve kastanjes bij BMW uit het uur. Het voelt als vloeken in de kerk. In 2006 konden sportieve BMW-rijders van het oude stempel nog hun heil zoeken bij de R1200S. Heeft deze boxer de tand des tijds een beetje doorstaan?
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.
Loom van een volle dag ongenadig schijnende zon en verveeld door te veel voorspelbare races zingen mijn maten en ik ergens begin deze eeuw op de GT-tribune onze tijd uit. Om niet eindeloos in de file op de A28 te staan, kijken we na de Koningsklasse van pure ellende naar het bijprogramma van de TT. En plotseling wordt het toch nog een mooie dag. Inhaalacties en het spektakel van de dikke boxers in de BMW R1100S Boxercup maken de hele dag goed. Mijn dag is vandaag ook goed, ik stap namelijk op de dikkere broer van die 1100: de R1200S.
De R1200S die voor me staat is een 2006-model en dat is het eerste jaar dat BMW het sportmodel verkoopt. Een lang leven is deze S niet beschoren, na 2008 verdwijnt hij alweer uit het verkoopprogramma. Aan het voorkomen kan het niet gelegen hebben want zelfs twintig jaar later mag die er zijn. De enkelzijdige achterbrug levert in combinatie met de uitlaatdemper onder het zadel een ongestoord uitzicht op een prachtig achterwiel op. Dit zwarte 2006-exemplaar dat bij motorzaak Gilex in Zaandam staat, heeft slechts 38.000 kilometer op de teller staan en gaat voor € 5.950,- van de hand. Slim geselecteerde accessoires maken hem nog mooier. Denk daarbij aan een fraai gefreesde kroonplaat, sportieve verstelbare hendels en carbon cilinderkopbeschermers. Uit de BMW-catalogus koos de eerste eigenaar voor het ABS, handvatverwarming en de sportieve Öhlins vering. Om het feestje af te maken staat de motor op nieuwe banden.
Gilex-eigenaar Lex van Dijk twijfelt nog of hij de R1200S zijn eigen motorfiets maakt of dat hij hem in de showroom zet. “Zo’n S is gewoon een leuke fiets. Ik deed een paar keer mee met de Boxer-cup en gebruikte er ook een in de BOTT.” Van racen is vandaag geen sprake, we rijden op openbare wegen. Direct bij het plaats nemen vallen de flinke maten op. Het zadel staat hoog in de lucht en het stuur staat ver weg. De stuurhelften zijn weliswaar onder de fraaie kroonplaat bevestigd, maar staan toch aangenaam hoog. Het brede zadel zit prima en er is ook volop ruimte voor de benen waardoor ook de kniehoek prima te verteren is. Het eerste vraagteken dient zich al zittend aan: ‘is dit een sport of opgewaardeerde toersport?’
De eerste testen uit 2006 laten geen twijfel bestaan over het antwoord op die vraag. Tijdens de Alpenmasters van dat jaar maken de Aprilia RSV1000R, Honda CBR1000RR Fireblade en Triumph Daytona 675 gehakt van de Duitser. Maar op de bergpassen strijkt het comfortabele rijwielgedeelte elk wegdek spiegelglad. De optionele Öhlins-vering reageert voorbeeldig op de berghellingen, maar de keerzijde is dat er altijd wat beweging in het op comfort afgestelde rijwielgedeelte zit. Dat laatste merk je zelfs al bij het rijden op de openbare weg. Het devies is jezelf een vloeiende rijstijl aanmeten.
Veel meters heb je niet nodig om in de ban te raken van de S. Voor een redelijk moderne motor uit 2006 heeft hij veel meer karakter dan gedacht. De geproduceerde trillingen mogen er bij bepaalde toerentallen zijn, maar eigenlijk werken ze zalvend en eventuele boze geesten in je hoofd trillen ze weg. Toch valt niet te ontkennen dat de huidige generatie – nog veel dikkere boxers – soepeler en krachtiger oppakt. Al snap je in het zadel van de S direct de verwijten van boxerliefhebbers van het oude stempel dat de 1300-motoren te steriel zijn. Dat geldt niet voor de 1200, die schudt, beweegt en doet. Het voelt eigenlijk al vanaf het indrukken van de startknop geweldig lekker. Stationair staat de tweecilinder lekker bassig te brommen nadat hij zich letterlijk wakker heeft geschud. De startknop is weer zo’n typisch eigenwijze BMW-oplossing. Je vindt hem boven het eveneens geheel eigen bedieningsmechanisme van de knipperlichten. Het blok is goed voor 122 pk en het levert vermogen over het gehele toerenbereik. In 2006 was het zo’n beetje de eerste boxer die er ook nog boven de 6.000 tpm flink aan trok. Overigens zet de R1200S zijn voorganger R1100S flink in de schaduw. Waar die met 98 pk liefst 243 kilo in gang moet zetten, doet de 1200 dat met zijn 122 pk bij 217 kilo.
Oké in vergelijking met de 1100 is de R1200S een stuk sportiever, maar het blijft een ‘S’ zoals BMW dat interpreteert. Een Duitse S staat niet gelijk aan motoren die met wat aanpassingen zo kunnen deelnemen aan het WK Superbike, maar die gemaakt zijn snelle vloeiende ritten op mooie bochtige wegen. Een S is geen RR.
Dit verhaal begint met de vraag of de R1200S de tand des tijds heeft doorstaan. De nieuwste generatie boxers is zonder twijfel soepeler, krachtiger en beter, maar de 1200 geeft je vanaf het moment dat je startknop indrukt meer het idee dat je leeft. Omdat BMW geen 1300-variant van de ‘S’ bouwt heeft de 1200 sowieso het rijk alleen. Koop hem niet voor een PR op de TT-baan (al schitterde zijn voorganger daar ooit) maar voor sportieve ritten in alle comfort en schoonheid.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties