Nieuws

Warmdraaien 19 – 2015

Het nieuws werd vorige week beheerst door het dieselschandaal van Volkswagen. Het autoconcern ging diep door het stof en erkende dat zij wereldwijd elf miljoen dieselauto’s met ‘slimme software’ hadden verkocht. Die software herkent onmiddellijk of de uitlaatgassen van de auto volgens een bepaald protocol worden gemeten. En als dat het geval is wordt automatisch overgeschakeld naar een schone mapping, waar je als bestuurder zelf niet voor kunt kiezen. Maar op deze manier is de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen tijdens zo’n rollenbanktest dus lager dan in de dagelijkse praktijk. Foei Volkswagen! Bestuursvoorzitter Winterkorn moest het veld ruimen en er werd door het concern direct 6,5 miljard gereserveerd voor terugroepacties en terugwinnen van het vertrouwen van autokopers. Bovendien kelderde de beurswaarde van VW – de grootste autofabrikant ter wereld – met 27% tot 77 miljard. Nog steeds een getal dat u en ik niet kunnen overzien, maar de financiële wereld schudde weer even op zijn rondvesten. Bovendien liep het wereldwijd zo gerespecteerde ‘Made in Germany’ een enorme deuk op.

 

Ik heb me vooral verbaast over alle commotie, die werd aangewakkerd door de Amerikaanse milieudienst EPA. Een club die ook meteen al riep dat de boete voor Volkswagen wel kon oplopen tot 16 miljard…. Het kan volgens mij namelijk geen toeval zijn dat dit ‘nieuws’ juist vanuit Amerika kwam: de geschiedenis heeft geleerd dat ze daar toevallig erg goed zijn in het beschermen van de eigen industrie en als ze het idee hebben dat een buitenlandse partij te belangrijk wordt, wordt de handrem vaak aangetrokken. Als verstrooiing mag ik graag naar tv-zender Discovery kijken en de Amerikaanse trucks die ik dan voorbij zie komen op dichtgevroren meren, in bossen of in goudmijnen geven mij nu niet het idee dat er bij die prehistorische mastodonten ook maar enig milieukeurmerk aan te pas is gekomen.

Daarnaast is de basis van dit dieselschandaal volgens mij oud nieuws: iedereen weet ondertussen dat die prachtige verbruikscijfers en CO-waardes, die in een showroom via een energielabel op de autoruit zitten geplakt, puur theoretisch zijn en gerealiseerd met speciaal geprepareerde voertuigen. Tot dusver stak de politiek hiervoor zijn kop in het zand.

Ook bij motorfietsen krijgen we echter te maken met dergelijke cijfertjes, want per 1 januari 2016 moeten alle nieuwe modellen voldoen aan de beduidend strengere Euro4-eisen, die vervolgens op 1 januari 2017 gaan gelden voor alle nieuw geleverde motorfietsen. Volgens die Euro4-goedkeuring moeten dus ook bij motorfietsen in de toekomst officiële CO-waardes en verbruikscijfers opgegeven worden. Wil je echter realistische verbruikscijfers van motoren zien, dan kan ik onze website aanbevelen; klik hier voor de lijst met het door ons gemeten verbruik van meer dan 200 motoren!

Maar Euro4 behelst veel meer: zo moeten de uitlaatgassen schoner en voor een periode van minimaal 35.000 km ook gegarandeerd schoon blijven. Verder mag de tankontluchting niet zomaar in de buitenlucht ‘ademen’ in verband met de verdamping van benzine en nieuwe A1- en A2-motoren mogen niet meer te manipuleren (lees: op te voeren) zijn. Verder moet elke motor boven de 125 cc verplicht ABS-remmen hebben, plus een OBD (onboard diagnose system), waarbij het uitlaatgas en alle sensoren die daarmee te maken hebben worden bewaakt, zodat er meteen een waarschuwingslampje gaat branden als er iets mis is.

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen op de Euro4-regel: veel van deze eisen gelden niet voor trial- en enduromotoren (met een grondspeling van minimaal 310 mm, een zithoogte van meer dan 900 mm en een gewicht onder 140 kg) of voor kleine series van maximaal 75 motoren of 150 zijspannen. Gezien de (financiële) inspanningen die alle merken nu moeten doen voor deze nieuwe Euro4-norm, is het dus ook maar de vraag of we dit najaar een stortvloed aan nieuwe modellen gaan zien op de internationale motorbeurzen, of dat het vooral Euro4-upgrades van bestaande modellen worden.

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Langere garantie bij KTM

Langere garantie bij KTM

28 maart, 2024

KTM gaat de garantie op haar 2024-modellen met LC8c- en LC8-krachtbron verlengen naar respectievelijk 4 en 3 ...

Overig nieuws