Nieuws

Oldtimerregeling werkt niet

Ons motorpark heeft een gemiddelde leeftijd van 16 jaar. En een goed onderhouden motor die tien jaar ouder is, is nog een prima ding waar je met evenveel gemak je rijbewijs op kwijt raakt wanneer je eens gas geeft. En je kunt er probleemloos mee naar de Alpen op en neer.

Een deel van ons rijdende motorpark is dus ‘klassiek’. En daar voor golden, als de motor ouder dan 25 jaar was vriendelijkheden zoals vrijstelling van houderschapsbelasting.

Dat is allemaal veranderd. En loopt dus op uitvoeringsniveau spaak. Want : overheid, regels en veranderingen? Dat gaat nooit goed.

De KNMV heeft er het volgende bericht aan geweid:

De uitvoering van de zogeheten oldtimerregeling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) kent de nodige opstartproblemen, dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Wiebes op Kamervragen van Pieter Omtzigt en Sander de Rouwe (CDA). Sinds 1 januari 2014 zijn de regels voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers aangescherpt. Alleen oldtimers van 40 jaar en ouder krijgen vrijstelling. Eigenaren met een auto of motor ouder dan 26 jaar, maar jonger dan 40 jaar, komen in aanmerking voor de overgangsregeling. De regering heeft echter pas in april de eerste aanslagen verzonden en dat is niet zonder gevolgen gebleven. Op 1 mei 2014 waren, zo blijkt, 50.000 aanslagen nog niet betaald. Vanwege het grote aantal klachten heeft de Belastingdienst op dit moment 17 personen fulltime op het dossier gezet.

Terechte zorgen
De KNMV heeft zich vooraf zeer kritisch uitgelaten over de oldtimerregeling, met name over de lastenverhoging voor motorbezitters en de effecten op het rijdend erfgoed. Ook over de korte invoeringstermijn had de KNMV het afgelopen najaar grote zorgen. De Eerste Kamer stemde immers op 17 december 2013 pas in met een regeling die op 1 januari 2014 al van kracht werd. Deze zorgen lijken nu terecht.

De staatssecretaris gaf in zijn antwoord aan de CDA Kamerleden ook inzicht in het aantal registraties van voertuigen van 25 jaar en ouder. Op 2 juni 2014 waren er bijna 225.00 geregistreerde motorfietsen (inclusief zijspan en driewieling motorrijtuig) in Nederland, waarvan bijna 50.000 ouder dan 1974. Het aantal geschorste motorfietsen per 2 juni 2014 bedraagt 36.010. Lees hier de volledige beantwoording van de Kamervragen.

Bron: KNMV

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...
Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws