Nieuws

NIEUWE 2017 HARLEY-DAVIDSON® ROAD KING SPECIAL

Voor veel rijders is de Road King® de klassieke Harley-Davidson® touring machine. Zijn silhouet verraadt zijn rijke historie: het design heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan. Zijn roots gaan terug tot 1949, toen de eerste – de FL genoemd – van de band af rolde en de open weg koos.

Voor 2017 schrijft Harley-Davidson een spannend nieuw hoofdstuk met de Road King Special, een machine die een hele nieuwe attitude presenteert; een attitude met een heel donker randje. Laag onderuit gezakt vertaalt hij de frisse, hedendaagse energie van de straat in iets dat er compleet nieuw en anders uitziet.

Uitgevoerd met veel zwart en aangedreven door het vette 1750cc Milwaukee-Eight™ motorblok, pusht de look van de Road King Special de Harley-Davidson Touring lijn in een spannende nieuwe stijlrichting. Hij presenteert een hedendaagse kijk op de klassieke Road King.

Geheel in lijn met de nieuwe stijl en de motorupgrade is de vering. Een nieuw binnenwerk van de voorvork zorgt voor verbeterde dempingcontrole, terwijl de veervoorspanning van de volledig opnieuw ontworpen achterschokbrekers nu hydraulisch te verstellen is (in plaats van met lucht).

De Road King Special is leverbaar in vier kleuropties:

* Vivid Black

* Charcoal Denim

* Hot Rod Red Flake Hard Candy Custom

* Olive Gold.

thumbnail_RKS-LAUNCH-001

Een donkere voorkant, afgemaakt met een gigantische hoogglans zwarte koplamp nacelle, is het kenmerkende stijlelement van de Road King Special. Die wordt verder geaccentueerd door het ontbreken van een standaard ruitje. Zijn attitude krijgt nog een extra zetje door het nieuwe 9-inch hoge, 1,25-inch dikke mini-apehanger stuur, dat de rijder in een agressieve rijhouding plaatst die tegelijkertijd comfortabel is voor langere ritten.

De engine guard, het stuur en de handbedieningselementen, de spiegels, de knipperlichten, de motorcovers, de luchtfilter cover, de dempers en de uitlaatschildjes: allemaal zwart. Alleen op een paar kritieke motoronderdelen zit chroom: de onderste kleppendeksels, de stoterstangbuizen en de stoterblokken. Zo benadrukken ze de iconische V-Twin vorm van het Milwaukee-Eight motorblok. Ook heeft de machine een nieuwe, blokgerichte insert op de ontstekingsdeksel, een afwerking die je ook terugvindt op de tankconsole en de luchtfilter insert.

De Road King Special rolt op nieuwe hoogglans zwarte aluminium Turbine wielen. Voor 19-inch, geaccentueerd door een low-profile spatbord. Achter lopen de verlengde zadelkoffers over de dempers heen, voor een laag uitgezakte look, zonder dat dit ten koste gaat van de veerweg. Een fasciapaneel vult de ruimte tussen de zadelkoffers en het achterspatbord, waarbij een laag bevestigde kentekenplaathouder de strakke, cleane lijnen van de achterkant afmaakt.

thumbnail_RKS-RGB

Het Harley-Davidson Smart Security System is standaard op de Road King Special.

Nieuw op alle 2017 Harley-Davidson Touring modellen, biedt het Milwaukee-Eight motorblok een snellere gasrespons, meer vermogen bij het inhalen, puurder geluid, soepeler handling en meer van het gevoel dat rijders verwachten van een Harley-Davidson Touring motor.

De Road King Special is het eerste model met de Milwaukee-Eight in een volledig zwarte afwerking.

* Meer koppel

Ieder Milwaukee-Eight motorblok produceert 10 procent meer koppel dan het blok dat hij vervangt. Behalve een grotere cilinderinhoud heeft de Milwaukee-Eight ook een hogere compressieratio en vierkleps cilinderkoppen met 50 procent meer inlaat- en uitlaat-flow capaciteit. De kleppen hoeven nooit gesteld te worden omdat de klepspeling dankzij het design van de tuimelaars al in de fabriek blijvend vastgezet kan worden. Twee bougies per cilinder zorgen voor een efficiëntere verbranding. Een enkele, ketting-aangedreven nokkenas is lichter, mechanisch minder complex, en zorgt voor minder wrijving en geluid.

* Sneller optrekken

Het Milwaukee-Eight motorblok weegt net zoveel als het blok dat hij vervangt, dus al het extra vermogen draagt direct bij aan de verbeterde acceleratie. De Milwaukee-Eight 107 trekt 11 procent sneller op van 0-100 km/u, een verbetering van twee tot drie motorlengtes vergeleken met de Twin Cam High Output 103, en 11 procent sneller van 100-130 km/u, een verbetering van een tot twee motorlengtes.

* Warmtemanagement

Het Milwaukee-Eight motorblok verbetert het comfort van rijder en passagier dankzij zijn verlaagde warmteopname, verbeterde warmteafgifte en een opnieuw ontworpen uitlaatsysteem. De Milwaukee-Eight 107 heeft precisiekoeling, die zorgt voor een oliestroom langs de heetste delen van de cilinderkoppen. Een nieuwe pingelsensor in iedere cilinder zorgt voor nog meer precisie in de ontstekingsbediening. De achterste uitlaatpijp is geherpositioneerd en de katalysator is verplaatst om warmte weg te voeren van de passagier. Het stationaire toerental is verlaagd van 1000 tpm naar 850 tpm.

* Verbeterde pasvorm

Een nieuwe, smallere primaire deksel en de low-profile vorm van het luchtfilter zorgen voor meer beenruimte rond het blok. Bovendien kom je makkelijker bij de grond. Alle door de Milwaukee-Eight aangedreven modellen hebben een Assist and Slip koppeling met verbeterde hydraulische bediening.

thumbnail_RKS-0029_00010_175_MKE_162272_V2-RGB

* Minder vibraties

Het in rubber bevestigde Milwaukee-Eight motorblok heeft een enkele balansas die 75 procent van de primaire trillingen bij stationair toerental elimineert. Dit zorgt voor een verfijnder gevoel en meer comfort voor rijder en passagier, zonder verlies van het klassieke karakter van het Harley® V-Twin blok.

* Rijker uitlaatgeluid

Lichtere kleppen, een enkele nokkenas, verbeterd dekselontwerp en verbeterde onderdelen in de aandrijflijn reduceren het geluid van de krachtbron aanzienlijk. De motorinlaat en het luchtfilter zijn ontworpen om het inlaatgeluid te beperken en tegelijk een maximale luchtstroom toe te staan. Dit maakt de Milwaukee-Eight mechanisch stiller, wat een rijker uitlaatgeluid oplevert dat wereldwijd aan alle geluids- en emissie-eisen voldoet en toch die onmiskenbare rauwe grom laat resoneren.

* Verbeterd oplaadvermogen

Het oplaadsysteem van de Milwaukee-Eight levert bij stationair toerental 50 procent meer output aan de accu, om beter tegemoet te komen aan de eisen van Touring rijders voor bijvoorbeeld extra verlichting, performance audio, verwarmde kleding en andere accessoires.

thumbnail_RKS-Blacked-Out-Tank-Mounted-Gauge-hd-kf1270-large

Comfort en controle van de Road King Special zijn verbeterd dankzij de nieuwe onderdelen van de voor- en achtervering, die je terugvindt op alle 2017 Harley-Davidson Touring modellen.

Nieuwe emulsietechnologie achterschokbrekers bieden 15 tot 30 procent meer instelbaarheid voor de veervoorspanning dan de oudere standaard Touring schokbrekers. De voorvering heeft nieuwe double-bending klepveringstechnologie die de dempingseigenschappen levert van een race-stijl cartridge voorvork, met lineaire demping en minder gewicht.

Reflex gecombineerde remmen met ABS leveren krachtige en controleerbare remperformance.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws