+ Plus

Test 8 acculaders

Na een lange winter eindelijk weer met de motor de frisse lucht in, om na een korte druk op de startknop vast te stellen dat de accu niet voldoend energie meer heeft om de krukas in beweging te krijgen. Daar sta je dan… En totaal onnodig, want de jongste generatie accu-druppelladers houdt je accu de hele winter in topconditie. Althans, dat is de theorie. Hoe de praktijk is, wijst onze uitgebreide test met acht laders uit!

De tijd dat een eenvoudige ongeregelde acculader met zijn grote capaciteit, zoals je ze volop vindt bij de bouwmarkt een onschuldige motorfietsaccu helemaal dood kookt, zou tot het verleden moeten behoren. Het moge inmiddels algemeen bekend zijn dat moderne accu’s ook moderne laadtechniek vereisen (zie ook de reportage over accuonderhoud in MotoPlus 5-2015). Vooropgesteld natuurlijk dat je de accu gedurende een langere periode zonder constant toezicht aan de lader wilt hangen, zoals gebruikelijk tijdens de lange winterpauze.
Naast motorrijders die het koude jaargetijde overbruggen, kent de moderne accu-druppellader sinds enkele jaren nog andere doelgroepen: caravanners en kamperaars zorgen ervoor dat de accu met een goede druppellader de tijd in de winterstalling overleeft en ook automobilisten blijken de druppellader te ontdekken. Door de moordende combinatie van ‘veel verbruikers aan en veel korte afstanden rijden’ heeft al menig autoaccu vroegtijdig het loodje (leuke woordgrap) gelegd. Er zijn dus ook al steeds meer automobilisten die hun accu af en toe ‘bijtanken’ met een goede, geregelde acculader. Vandaar dat steeds meer druppelladers tegenwoordig ook de veel zwaardere autoaccu’s kunnen verwennen. Eén voor alles, alles voor één, of iets in die trant.
Een moderne acculader is uiteraard uitgerust met ‘intelligente elektronica’, die ervoor zorgt dat zowel heel conventionele accu’s (met vuldoppen), als de nieuwe generatie onderhoudsvrije- (zogenaamde Maintenance Free, kortweg MF), gel- en AGM-exemplaren (Absorbed Glass Matt, beter bekend als vliesaccu’s) kunnen worden bediend met een op maat gemaakt laadprogramma.
In het meest ideale geval gebeurt dat middels de zogenaamde IUoU-laadkarakteristiek: eerst wordt de accu rustig volledig opgeladen, waarna de lader automatisch omschakelt naar een na-laadfase en een zogenaamde onderhoudsmodus. De helft van de door ons geteste apparaten, die we allemaal bij online shops hebben besteld, werken volgens dit laadprotocol: meer specifiek de laders van Banner, CTek, Saito en TecMate. Desondanks lieten ook de overige kandidaten een solide indruk achter, unaniem beheersten ze namelijk het belangrijkste kunstje van alles: de juiste laadstroom leveren bij de respectievelijke laadtoestand.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-