+ Plus

Occasion – Triumph Tiger Explorer

De comfortabele met ‘easy handing’ gezegende Britse maxi allroad Triumph Explorer steekt als reismachine zelfs diverse groottoeristen naar de kroon. De soevereine driecilinder met onderhoudsvriendelijke cardan valt dan ook in goede aarde bij veel- en verrijders. Ook als gebruikte machine!

Met de Tiger 800 zette Triumph in 2010 een uitstekende basis neer voor haar eigen allroad platform. Gesterkt door het eigen succes waagden de Britten twee jaar later dan ook de entree in het zware allroad segment en presenteerden met de Tiger Explorer een dikke 1200-variant met een flinke 137 pk. De lat lag toen echter al echter extreem hoog, naast bestseller R1200GS werd dit uiterst populaire marktsegment immers ook al bevolkt door onder meer de Ducati Multistrada, Honda Crosstourer, Moto Guzzi Stelvio en Yamaha Super Ténéré. Weliswaar onderling heel verschillende concepten, maar wel allemaal behangen met een sterke 1200. Om hier een geslaagde landing in te zetten, moest Triumph dus met overtuigende verkoopargumenten komen. En dat deed de Explorer, die tijdens de eerste allroad megatest meteen al het criterium reizen op zijn naam wist te schrijven. De zijdezachte en ook nog eens zuinige, maar tegelijkertijd ook beresterke driecilinder in combinatie met een uitgekiende uitrusting en perfecte ergonomie, evenals de verbazingwekkend soepele cardan zonder storende reacties, vormden een onverslaanbaar geheel op de lange toer.
De Explorer was zelfs zo goed dat menig Triumph-dealer een beetje met de mond vol tanden stond wanneer een klant vroeg waarom grand turismo Trophy eigenlijk in het gamma zat, terwijl de Explorer alles eigenlijk minimaal net zo goed, zo niet beter kon. Uiterst geschikt voor duo-gebruik, ultracomfortabel en ondanks het relatief hoge gewicht van 270 kilo rijdend toch heel handelbaar en uiterst precies te sturen. De allroad liet zich simpelweg van een heel veelzijdige kant zien. Enkel uitstapjes in het terrein liggen ‘m niet, daarvoor is ‘ie te kopzwaar. Ook de in 2013 gepresenteerde, meer avontuurlijk opgetuigde XC-uitvoering met spaakwielen is nog altijd meer straat- dan terreingericht.
Vier jaar lang bleef het slechts bij kleine updates, waarbij de motor het goed bleef doen in de verkooplijsten. Voor 2016 werd het blok onderhanden genomen, meer koppel en vermogen, en werd het modelpallet uitgebreid tot maar liefst vijf uitvoeringen (waarvan vier met elektronisch veersysteem), de twee lage Low-uitvoeringen niet eens meegerekend. Zijn plaats als beste reis allroad lijkt ‘ie voorlopig dus nog lang niet kwijt te zijn!
MARKTSITUATIE
Gedurende zijn inmiddels vierjarige bestaan is de Tiger Explorer goed verkocht, er eentje vinden op de occasionmarkt vinden is dan ook niet al te moeilijk. Een goedkope vind daarentegen wel, bijna onmogelijk zelfs. Rond de tien mille vind je eigenlijk enkel motoren uit de allereerste serie, doorgaans met flink wat kilometers (boven de 50.000) op de teller, wat mits goed onderhouden natuurlijk geen probleem hoeft te zijn. Het gros van het aanbod bevindt zich tussen de elf- en dertienduizend euro, maar verwacht ook daar geen bijna maagdelijke kilometrages. De Explorer is zoals gezegd een echte reismotor en voor tienduizend kilometer op jaarbasis draait de eerste eigenaar doorgaans zijn hand niet om. Exemplaren voorzien van koffersets zijn bovenmatig gewild, evenals andere opties die de toereigenschappen naar een nog hoger plan tillen zoals de elektronische bandenspanningscontrole en handvat- en buddyverwarming. Opgelet, de 32.000 kilometer inspectiebeurt is een relatief dure, naast het controleren van de klepspeling staan ook het vervangen van onder meer vloeistoffen, luchtfilter en bougies op het programma, een kostenplaatje van rond de zeven- à achthonderd euro. Mocht iemand een Explorer aanbieden rond dit kilometrage, dan is het raadzaam om even na te vragen of deze bewuste beurt al is uitgevoerd. Boven de dertien mille betreft het aanbod vooral machines vanaf 2014, rijkelijk behangen met opties en zeker niet al teveel kilometers op de teller. Overjarige modellen met nog nul kilometer op de teller worden namelijk al aangeboden vanaf iets meer dan zestienduizend euro.

Lees meer over

Ducati Honda Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-