+ Plus

Occasion: sportieve koopjes

Geweldig natuurlijk, al die high-tech superbikes in het begin van dit nummer, maar de nieuwprijzen van deze machines zijn al even dik als deze kanonnen zelf. Toch is er met een kleinere beurs ook genoeg sportief spul uit het land van de rijzende zon te vinden. Rond de € 3.000,- kun je al spekkoper zijn en heb je misschien nog budget over om de machine nog een beetje te pimpen voor bijvoorbeeld een circuitdag op zijn tijd.

Lekker onbezorgd het gas opendraaien, is op de openbare weg tegenwoordig geen sinecure. Vangrail, stoplichten, tegenliggers en snelheidsbeperkingen en –controles temperen het enthousiasme wat dat betreft behoorlijk. Dat is een van de redenen waarom veel petrolheads zich vaak nog een tweede sportieve machine naast hun motor voor alledag wensen. Een motorfiets waarmee ze zich lekker op het circuit kunnen uitleven, waarbij de gezondheid minder snel in gevaar komt. Maar voor de aanschaf een feit is, moeten er vaak nog wel even een paar belangrijke hobbels worden genomen. Bijvoorbeeld de levensplanning van de minister van Financiën thuis of je eigen liquiditeit. En in het slimste geval beide. Maar het goede nieuws: niet eerder was het namelijk zo aantrekkelijk om in een relatief gunstig prijssegment een betrouwbare volbloed te vinden. Daar is de marktontwikkeling van de laatste jaren verantwoordelijk voor, want sportmotoren en in het bijzonder extreem sportieve motoren zijn nieuw en ook gebruikt niet bepaald bestsellers meer. Voorzichtig uitgedrukt! Dat was dik tien jaar terug wel anders, wat voor de occasionmarkt betekent dat er veel aanbod is in een segment waar nauwelijks beweging in zit. Logisch gevolg: een duidelijk afgebakende kopersmarkt en daardoor ook overwegend vriendelijke prijzen. Met name de 600-klasse ligt momenteel behoorlijk plat, terwijl dat juist de categorie is om eens in rond te kijken als je bijvoorbeeld met circuit rijden wilt beginnen. Op een 600 leer je als circuitnieuwkomer nu eenmaal sneller en beter rijden en word je gedwongen om zuiver te rijden. Wie desondanks liever voor brute power gaat en hoe dan ook een dikke 1.000 wil, wordt ook op zijn wenken bediend, want ook in dit segment is er inmiddels aardig te krijgen voor scherpe prijzen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-