+ Plus

MotoGP-testen Sepang

Tijdens de eerste krachtmeting tussen de MotoGP-coureurs in Sepang maakten de Honda-toppers Marc Marquez en Dani Pedrosa de meeste indruk. Marquez zette de snelste ronde ooit in Sepang en teamgenoot Pedrosa voltooide op de afsluitende dag een fantastische race-simulatie.

Die flitsende recordronde op de laatste dag van de driedaagse test verraste zelfs Marc Marquez. De tweevoudige MotoGP-wereldkampioen was al op de eerste dag de snelste geweest, maar een etmaal  later gingen Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso harder rond, terwijl Marquez een keer onderuit schoof. Lorenzo was bovendien tot op dat moment, bij asfalttemperaturen van 53 graden, de enige die op de vernieuwde Yamaha M1 onder de twee minuten wist te duiken. Marquez reed op de slotdag nog eens ruim een seconde van die tijd af. De Spanjaard had bij aanvang van de test niet minder dan vier nieuwe RC213V’s tot zijn beschikking; na drie dagen was de selectie verkleind tot twee machines. “Een perfect ronde was het niet, hoor. Die bestaan niet”, vertelde Marquez met zijn kenmerkende ‘big smile’ over de snelste ronde ooit op Sepang. “Ik voel me sterk en ook de race-simulatie was goed, ondanks wat probleempjes aan de achterkant en de vermogensafgifte. Toen ik naar buiten ging, was het ook warmer. We hebben veel belangrijke informatie gekregen over de elektronica. Over het geheel genomen staan we er beter voor dan in 2014.” Marquez reed niet alleen hard, hij maakte in 182 ronden ook bijzonder veel kilometers. Alleen Honda-testrijder Takumi Takahashi (201) en Cal Crutchlow (190) gingen vaker rond.
Marquez’ teamgenoot Pedrosa gaf in zijn snelste ronde maar 0,139 seconde toe en maakte bovenal indruk met een grootse race-simulatie, waarbij hij in twintig ronden maar liefst tien keer een ronde in de 2.00 klokte. De coureur prees de werkethiek van zijn nogal ‘gereviseerde’ team, nu onder leiding van Ramon Aurin. “We moeten nu aan details werken en dat is eigenlijk alleen maar goed”, meende Pedrosa na zijn sterke optreden. Voordat de officiële test begon, had HRC-testcoureur Casey Stoner in Sepang al voorbereidend werk verricht voor Marquez en Pedrosa.

Hoewel Andrea Dovizioso en zijn nieuwe Ducati-teammaat Andrea Iannone nog tot de tweede Sepang-test moeten wachten voordat zij de nieuwe GP15 in kunnen zetten, bleek het duo ook snel op de zogenoemde GP14.3, een machine die een ander chassis en een slanker kontje heeft dan de GP14.2 van Valencia, maar nog niet de definitieve 2015-racer is. “Ik moet nog wel meer controle krijgen, want de traction control komt er nog te agressief in”, vond derde man Iannone. “De bandenslijtage is nog te groot na een ronde of tien.” Dovizioso, na schade en schande wijs geworden, waakte voor te veel optimisme. De voorkant was nog steeds het zwakke punt van de Ducati. Geen wonder, vond hij, omdat technisch brein Gigi Dall’Igna nog volop aan het werk was met de GP15. Over de test was Dovizioso echter wel tevreden. “We hebben onze set-up iets verbeterd, samen met het chassis en de elektronica”, aldus de nummer 5 van 2014.
Valentino Rossi draaide niet minder dan 169 ronden in Maleisië en kijkt nu al uit naar de tweede Sepang-test, later deze maand. Dan kunnen hij en teamgenoot Lorenzo (waarschijnlijk) eindelijk met de ‘full seamless shift’-bak aan de slag. De bak, die niet alleen tijdswinst biedt bij het opschakelen maar ook bij het terugschakelen, laat lang op zich wachten. “Maar Yamaha wil ‘m pas inzetten als hij helemaal veilig is”, toonde Rossi begrip. Na een uitstekende eerste dag, met een tweede tijd achter Marquez, kampte Rossi op dag 2 met chatter, maar na de afsluitende testsessies overheerste een positief gevoel bij de bijna 36-jarige Italiaan.  “We hebben van alles kunnen testen en we hebben aan kunnen geven waar we mee verder willen. Ik ben nog nooit sneller geweest in Sepang dan nu”, aldus Rossi. Lorenzo verbaasde zich over zijn snelle tijd op de tweede dag, maar baalde van het feit dat hij op de laatste dag geen perfecte ronde had kunnen zetten, vanwege remproblemen. “Daarna hebben we de settings kunnen verbeteren, maar we hadden niet genoeg banden om harder te gaan”, vertelde de afgetraind ogende Lorenzo. “Met de race-simulatie was ik constant, maar wel wat langzamer dan Pedrosa. Dit is ook niet ons favoriete circuit, dus we kunnen tevreden zijn.”

 Stefan Bradl presteerde op de Forward Yamaha (met 2014-frame en een 2013-blok) knap, terwijl ook de Suzuki-mannen Aleix Espargaro en Maverick Viñales hoopgevende progressie toonden. De twee Spanjaarden spraken echter eensgezind de wens uit dat de GSX-RR bij de volgende test vooral meer pk’s aan boord mag hebben. Meer grip was volgens de twee evenmin een luxe. MotoGP-rookie Viñales verbeterde zich opmerkelijk, van de 21e plaats op de eerste dag naar de twaalfde tijd na drie dagen; twee plaatsen en een halve seconde achter Espargaro. Tussen hen in stond Cal Crutchlow, die duidelijk aanpassingproblemen kende op de LCR-Honda RC213V. Datzelfde gold voor Scott Redding, die op de Marc VDS-Honda nog niet kon overtuigen. Heel wat minder goed verging het de Aprilia-rijders Alvaro Bautista en Marco Melandri. Beiden toonden zich weinig gecharmeerd van het 2015-chassis. “Te stijf”, oordeelde de 21e geklasseerde Bautista. Hij en de weinig geïnspireerd rijdende Melandri – de langzaamste van dertig rijders in Sepang – hadden wel het nieuwe blok met pneumatische kleppen, maar de combinatie met de nieuwe elektronica maakte nog bepaald geen snelle – en betrouwbare – machine. Na de driedaagse test was het circuit van Sepang het toneel van de eerste Michelin-test van 2015. Officieuze tijden waren verre van slecht, opvallend was echter wel dat Randy de Puniet (Suzuki), Hiroshi Aoyama (Honda) en Colin Edwards (Yamaha) allemaal in dezelfde bocht over de voorkant onderuit gleden. Michelin wil middels elf testdagen, daags na een GP, hun producten klaarstomen voor 2016.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-