Mijn Trots – Chris van Beem

« Terug naar Mijn Trots

Alhoewel er een Ducati 1098 in zijn garage staat, is Chris van Beem altijd een Honda-man in hart en nieren geweest. Vijf Fireblades versleet hij maar liefst en toen het plan ontstond om een café racer te bouwen, stond ook al snel vast dat een Honda de basis zou vormen. Een CB900 Bol d’Or uit 1979 om precies te zijn. Een project waar Van Beem in alle rust aan werkte – “ik doe het goed, of ik doe het niet”. Twee jaar later is zijn creatie klaar, maar veel tijd om er van te genieten heeft Van Beem nog niet, want de volgende klus staat al te wachten…inderdaad, opnieuw op basis van een CB900 Bol d’Or.

“Ik liep al een tijdje rond met het idee om een café racer te bouwen en toen ik op internet een foto van een prachtig verbouwde Honda CB900 Bol d’Or tegenkwam, wist ik definitief welke kant ik op wilde. Dan ga je vervolgens eens rondkijken om zo’n ding op de kop te tikken. Dat werden er uiteindelijk twee, twee lijken welteverstaan: één voor de basis en één als donormachine. En dan moet je beginnen. Je hebt dan natuurlijk wel iets in je hoofd, maar hoe pak je het aan? Wat haal je er van af, wat laat je zitten? Wat doe je met het frame? Allemaal vragen waar een antwoord op moest komen. Twee dingen stonden voor mij vooraf wel vast. Er moest hoe dan ook een benzinetank van een Honda CB550 uit 1976 op, dat vind ik een tankje met een geweldige vorm, en ik wilde per se een 190-achterband gebruiken.
Die tank viel nog mee, al was het een heel gepuzzel om het passend te krijgen. Het frame moest aan de bovenzijde worden aangepast om de tank te kunnen gebruiken, maar dat is met hulp van een vriend, die me ook met veel ander las- en freeswerk heeft geholpen, prima gelukt. Het subframe is wel standaard gebleven. Daar is alleen een nok van weggeslepen om het zelfgemaakte kontje pas te krijgen.
De swingarm was een grotere uitdaging. Ik moest in ieder geval op zoek naar een andere swingarm, omdat in de originele Honda-achterbrug maximaal een 160-achterband past. Dat werd in eerste instantie een Suzuki-swingarm, die ik erg mooi vond. Deze was alleen niet passend te krijgen. Het achtertandwiel stond bijna tien centimeter uit het lood vergeleken met het voortandwiel. Vervolgens kwam ik via een forum met iemand in contact die ook een CB900 had verbouwd, en hij gaf me de tip om op zoek te gaan naar een swingarm van een Yamaha FZR1000. Die zou nagenoeg één op één moeten passen. En dat klopte! Een voortandwiel met een lichte offset bleek voldoende om de boel pas te krijgen en de ketting mooi recht te laten lopen. Het is een supermooie brug om te zien, dik en mooi glooiend. Wiel er bij, klauw er bij, schijf er bij; alles compleet FZR. De hele voorbouw is trouwens van een Suzuki GSX-R1100.
Het motorblok heb ik helemaal uit elkaar gehad en opnieuw opgebouwd. Daar red ik me normaal gesproken wel mee, maar bij dit motorblok zijn er bepaalde handelingen vereist om het helemaal goed te doen en dat heb ik middels ´trial and error´ wel even moeten leren. Maar goed, alle lagers en pakkingen zijn vervangen, de oliepomp gemodificeerd, er zitten nieuwe kleppen in en de kleppen zijn geflowd. Als nieuw dus. Ook zitten er andere carburateurs op, omdat ik per se K&N-luchtfilters wilde gebruiken en dat kon niet met de originele. Die waren dan niet lekker af te stellen. Nu loopt ‘ie perfect. De uitlaatbochten zijn ook eigen makelij, maar daar zijn we wel een paar avonden mee aan het goochelen geweest om het pas te krijgen.
Het spuitwerk heeft een vriend van me gedaan. Het moest mooi matchen met het leren zadel, maar vooral rustig en strak zijn. Dat finishvlagmotief stond ook vooraf al vast. De spuiter heeft de roestvormige detaillering bedacht.
In ben er in totaal anderhalf tot twee jaar mee bezig geweest, schat ik. Op het gemak, niet gehaast. Voordat ik begon heb ik tegen mezelf gezegd: ‘ik doe het goed, of ik doe het niet’. Dus ik heb alles grondig gedaan en nergens op bezuinigd. En uiteindelijk is ‘ie geworden zoals ik hem in mijn hoofd had zitten. Da’s een lekker gevoel, dat je zoiets zelf en met een beetje hulp links en rechts kunt realiseren. Af en toe moet je even tot 10 tellen…en soms tot 100, maar het komt vanzelf goed. Het volgende project staat in ieder geval alweer te wachten, ook een CB900 Bol d’Or. Maar dat moet een bobber worden.