+ Plus

Left Hand Cycles

Eigenzinnige motoren maken lijkt een volwaardige industrie geworden. Van Roland Sands Design tot El Solitario; tegenwoordig worden custombuild motoren als merk gezien. Blijkbaar is er ruimte voor een stijl die afwijkt van de grote merken, gedicteerd door de vraag om personalisatie. Ook in ons land is er op dit vlak het een en ander gaande en neemt het aantal customopdrachten toe. Daar profiteren bouwers als Left Hand Cycles uit Zwolle van.

De uit de hand gelopen hobby van de vrienden Alex Smit (53) en Richard Bosch (41) startte met hun interpretatie van twee bospadwaardige Yamaha XS650’s. Een aantal projecten later speelden zij zich in de kijker met The Forrester, een scrambler op basis van de Honda CB750-F2 en ondertussen weten klanten van over de hele wereld ze te vinden. Op een terras in Zwolle leggen de heren met bravoure uit hoe zij elkaar kennen. Richard: “Wij ontmoetten elkaar jaren geleden als collega’s en bleken dezelfde interesse voor motoren te deelden. Zo gaan die dingen; je praat wat met elkaar in de pauze over ‘brommers’ en voor je het weet ga je weekendjes samen erop uit. Met vrienden rijden enzo. Een paar jaar verder werken wij nog steeds samen, maar dan voor onszelf. Dat moet dan wel in de overgebleven uurtjes gebeuren, in de avond en de weekenden, want écht zelfstandig leven van de bouw en verkoop van dit soort motoren kan op dit moment nog niet.”
Het idee voor Left Hand Cycles (LHC) ontstond drie jaar geleden. Met een fles wijn op tafel bedachten zij de naam. Alex licht toe: “Wij werken graag vanuit de underdogpositie. Natuurlijk hebben we geen linker handen, want ik zit in de schadeherstel. Maar we willen nergens specifiek bij horen. Anders zijn en een beetje schoppen tegen gevestigde ideeën, dat is de kick.” De motoren van LHC zijn dus op zijn minst ‘apart’ te noemen. Geen complete kunstwerken, maar stuk voor stuk machines waar een randje aan zit. Het kan een canvas legertas zijn, of een pioniersschep aan de zijkant. Of zoals bij de groene Forrester, een extra achtertandwiel. “Wij maken ook fixie-fietsen en daar kwam die inspiratie vandaan. Motorrijders kijken wel even om als de Forrester aankomt. Dan zeggen ze: Huh, geen achterrem? Daar ga ik nooit op rijden! Maar weetje, wij richten ons op een bepaalde groep mensen, een bepaald segment van de markt. Je moet onze creaties meteen begrijpen of helemaal niet. Daar doen wij het voor,” aldus Richard.
Hij vervolgt: “In Nederland is er veel belangstelling naar bijzondere motoren. Vraag genoeg, maar vaak ontbreekt het mensen zelf aan de tijd. Sommigen komen dan bij ons en vertellen dat ze bijvoorbeeld precies zo’n motor van het Deense Wrenchmonkees willen hebben. Maar zo werken wij niet, want we maken geen kopieën. Elke motor is one of a kind. Een opdrachtgever levert zijn motor aan of wij gaan op zoek naar een geschikte donormotor. Dan mailen wij onderling wat op en neer en uit dat proces met de klant ontstaat een beeld van wat wij willen doen. De motor moet als het ware groeien. Als het concept er is, leggen wij alles opzij en gaan aan de slag. Richard werkt bij een technische groothandel dus apparatuur en gereedschap komen is allemaal geen probleem. Verder hebben wij veel vakmensen om ons. Zo worden de frames gecoat bij een bekende spuiter en reviseert een ander, indien gewenst, de blokken voor ons. En de bijzondere Chesterfield-zitting van de Forrester komt weer bij een meubelmaker vandaan. Ieder zijn vak toch?”
Alex glundert als hij vertelt dat de groene Forrester – die zijn naam dankt aan een fotosessie in het bos – al verkocht is: “Dat wil zeggen, we hebben een koper. Die woont in Myanmar (Birma). De gelukkige is een rijke advocaat die zonder blikken of blozen heeft aanbetaald. Nu is de vraag hoe de motor op transport gezet kan worden in verband met de invoerregels in het Aziatische land. Maar dat zijn natuurlijk luxe problemen.”

Alex bekent dat een Yamaha XS650 zijn eerste liefde was. Daar werd meteen aan gesleuteld en verbouwd. Uiteindelijk bleek het bouwen net zo leuk als het rijden. En de rest is geschiedenis. Richard heeft veel kennis van de techniek opgepikt bij het onderhouden van zijn Zündapps en Kreidlers. Vanaf zijn 18de reed hij op een Suzuki GS750, waarna nog zeker vijf andere motoren volgden.
Tijdens een tosti legt Alex uit dat de motorindustrie zoekende is. “Grote merken als BMW en Yamaha kijken momenteel heel erg naar deze custom-scene. BMW liet vijf verschillende bouwers een NineT tunen. Daarmee wek je reactie van het publiek op. El Solitairo uit Spanje maakte er bijvoorbeeld een draadstalen kuip omheen. Dat het geen enkele functie heeft, doet er niet toe. Het is kunst! Geweldig toch?”
De moderne motorfiets moet het vreselijk ontgelden bij de heren. Er zijn maar weinig typen die af zijn als ze uit de fabriek rollen. Op machines als een Triumph Bonneville na misschien. “Wat zit er tegenwoordig niet aan toeters en bellen op? Van olie- of waterkoeler tot aan handvatverwarming en GPS. Dat moet er in onze ogen allemaal af. Sommige motoren lenen zich nu eenmaal goed om eens flink de zaag in te zetten.”
Vorig jaar werd het custom en cult-evenement Wheels and Waves door Alex en Richard bezocht in Biarritz, Frankrijk. “Gewoon naartoe gereden. Motoren in het busje en gegaan.” Het was een fantastische ervaring volgens Alex. “Een broeinest van creativiteit. Het voelde heel goed om daar te zijn. Je ziet custom motoren uit alle windstreken van Europa, en zelfs uit Californië. Het viel meteen op dat de caféracer over het hoogtepunt heen is. In Engeland, Ierland en de Verenigde staten zijn ze al lang bezig met scramblers, nu Nederland nog.”
LHC heeft inmiddels tien afgeleverde motoren op hun naam staan en momenteel staan er net zoveel opdrachten van nationale en internationale klanten in de wacht. Die opdrachten worden uitgevoerd voor prijzen tussen de 4.000 en 9.000 euro, afhankelijk van de wensen van de klant. Momenteel werkt men aan een project voor een bekende Nederlandse acteur: “We zeggen niet wie het is, maar als je binnenkort een oranje custom Yamaha tegenkomt in Amsterdam, dan is hij het!”

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-