+ Plus

Jurgen van den Goorbergh – Slipstream

Over wie zullen we het hebben? Valentino Rossi, die aan zijn tweede jeugd is begonnen? Marc Marquez, het wonderkind? Jorge Lorenzo, die nu pas op stoom begint te komen? Of Andrea Dovizioso, de verrassing op de Ducati? Nee, laten we maar eens beginnen met Michael van der Mark!
Dat de Honda Fireblade van het Ten Kate-team goed uit de verf komt op Assen is een feit, want dat heeft Jonathan Rea in het recente verleden al meerdere malen laten zien. Daarom was het misschien geen hele grote verrassing dat Michael twee maal een derde plaats scoorde op Assen, maar het was echter een bijzonder mooie opsteker voor zowel hemzelf, het team als de Nederlandse wegracesport. Op de andere circuits zal het lastig worden om dit huzarenstukje te herhalen, de concurrentie van zowel Kawasaki, Ducati als Aprilia is groot, zij hebben hun straatmotoren toch al wat meer ontwikkeld voor circuitgebruik. Maar wie weet komt Honda wel met een antwoord, zoals het in Milaan gepresenteerde prototype RC213V-S, een straatuitvoering van de Honda RC213V MotoGP-racer, een model waarmee Michael en Ten Kate misschien wel om de wereldtitel mee kunnen vechten.
In de Moto3 beginnen de kaarten al enigszins geschud te raken met Danny Kent als volwaardig titelkandidaat. Drie maal een eerste plek en één maal een derde zeggen wat dat betreft genoeg. Toch is er nog een andere rijder die flink opvalt: de pas net 16 jaar geworden Fransman Fabio Quartararo. In Jerez was hij nog wat onstuimig in de laatste bocht, maar met hem is een groot kampioen in de maak. Zijn rijstijl doet me het meest denken aan die van Marc Marquez en het lijkt een kwestie van tijd dat we deze twee heren tegen elkaar zullen zien uitkomen. Hij laat zijn Moto3-machine glijdend de bocht in gaan alsof hij een supermotard rijden aan het rijden is. Een lust voor het oog! In de Moto2 heeft wereldkampioen Tito Rabat het erg moeilijk, maar uitvlakken moeten we hem zeker nog niet. Alex Rins laat zeer mooie dingen zien, op die actie in de laatste bocht van Jerez na, dat was een domme inhaalpoging en het leverde hem nul punten op…. De sterk rijdende Duitser Jonas Folger ging al twee maal met de overwinning aan de haal, maar het is de Fransman Johann Zarco die aan de leiding gaat in de stand. En laten we niet vergeten dat als zijn schakelpedaal tijdens de eerste race in Qatar niet was afgebroken, hij ook die race gewonnen zou hebben….Zarco is the man to beat! Dan de MotoGP waar Vale op kop gaat met 82 punten – wie had dat gedacht? Nou, Valentino zelf waarschijnlijk wel. Hij oogt zeer scherp en fit, ik durf zelfs te stellen dat de Italiaan fitter is dan ooit. Zijn stabiele achtergrond, zowel zakelijk als privé, zal daar zeker mee te maken hebben. De Yamaha is misschien niet de snelste motor, maar een compromis is er op ieder circuit wel mee te bereiken. Je hoeft niet iedere race te winnen om wereldkampioen te worden en daarmee raken we ook gelijk de gevoelige snaar van Marc Marquez. Marc zit nog steeds in een leercurve (ondanks zijn meerdere wereldtitels) en dat heeft hem dit seizoen al veel punten gekost, met de valpartij in Argentinië als dieptepunt. De blijdschap om de tweede plek in Jerez was niet gespeeld maar oprecht een opluchting. Ieder puntje telt nu voor het kampioenschap en hij staat er voorlopig 26 achter op Rossi.
De Honda lijkt ook wat onstuimiger de laatste tijd. Zou dat te maken hebben met de afwezigheid van Dani Pedrosa? Onderschat zijn invloed niet op de afstelling van de zeker niet al te gemakkelijk rijdende Honda. De Honda moet dan ook meer met het achterwiel worden gestuurd dan de Yamaha’s, de Ducati zit hier wat tussenin. Dat de Ducati’s snel zijn, zagen we in Argentinië – dit tot Rossi’s grote frustratie. In Jerez hadden zowel Dovizioso als Andrea Iannone het een stuk moeilijker, maar er zal rekening met het duo gehouden moeten blijven worden.
Lorenzo was weer ouderwets op dreef in Jerez en beheerste alle trainingen en de race. Zijn vloeiende rijstijl en de manier waarop hij de motor op één lijn weet te houden, bleek het snelste in Jerez. Ik verwacht na deze mentale boots nog veel van de Spanjaard dit jaar. De titelstrijd ligt helemaal open en Marquez zal jacht gaan maken op zijn concurrenten. Nogmaals, daar kan hij de hulp van Pedrosa goed bij gebruiken. Een eervolle vermelding voor Aleix Espargaro op de Suzuki – ze hebben het goede spoor te pakken!
En last but not least, de Red Bull Rookies Cup. Jerez was het decor voor de eerste races van het seizoen. De Nederlandse driekleur werd prachtig hoog gehouden met een dubbele overwinning van Bo Bendsneyder. Ook nieuwkomers Walid Soppe en Robert Schotman zaten dik in de punten. Allen begonnen in de Molenaar NSF cup!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-